کدام برنج برای بیماران دیابتی مناسب است؟

بدون دیدگاه

کدام برنج برای بیماران دیابتی مناسب است؟ بهترین برنج برای دیابتی ها کدام است – برنج قهوه ای یا برنج قرمز یا برنج سیاه یا برنج شمال یا برنج صیقل نشده؟ خیلی گیج کننده است. در لحظه تشخیص دیابت، اولین چیزی که احتمالاً پزشک به شما گفته است که از برنج سفید، سیب زمینی و شیرینی جات پرهیز کنید. اما اگر با خوردن دو بار در روز برنج سفید بزرگ شده اید، دشوار است. بگذارید وضعیت شما را حدس بزنم، شما با برنج سفید راحت هستید، اما مردم پیشنهاد می‌کنند برای فیبر اضافی به برنج قهوه‌ای یا بلغور روی آورند. حالا دال/ برنج قهوه ای/ بلغور/ کینوآ در مقایسه با برنج سفید چندان مزه ندارد.

برنج ایرانی یکی از سالم ترین برنج ها در راس پروفروش ترین برنج های جهان قرار دارد. در ذیل آن نیز برنج شمال پرطرفدرارترین برنج در ایران محسوب می شود.

آرتا رحیمی بهترین فروشگاه برنج برای خرید اینترنتی برنج در اقصی نقاط کشور باشد.

مقدار برنج به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. از زمانی که به برنج قهوه ای یا ارزن روی آورده اید، احتمالاً گاهی گاز معده، اسیدیته، نفخ و معده درد دارید.

اما برنج قهوه ای قرار است سالم باشد، بنابراین شما در موقعیتی نیستید که شکایت کنید.

در واقع، اکنون اطرافیان به شما پیشنهاد می‌کنند که برنج قرمز/برنج سیاه و غیره را برای محتوای فیبر بالاتر امتحان کنید.

اگر می توانید با این مشکلات ارتباط برقرار کنید، پس این مطلب از آرتا رایس برای شما مناسب است.

بهترین برنج برای بیماران دیابتی کدام است؟
وقتی دیابت دارید در بدن شما چه اتفاقی می افتد؟
هدف از رژیم غذایی دیابتی شما چه باید باشد؟
مزایا و معایب انواع برنج موجود در بازار چیست؟
برنج و شاخص گلیسمی
بهترین برنج ایرانی برای دیابت کدام است؟
چگونه در دیابت برنج بخوریم؟
قبل از خرید برنج ایرانی برای بیماران دیابتی - بیایید بفهمیم وقتی دیابت دارید در بدن شما چه اتفاقی می افتد؟

ما غذا می خوریم و سپس بدن ما آن را هضم، جذب و متابولیزه می کند تا انرژی و تغذیه دریافت کند.

کربوهیدرات موجود در غذای شما هضم می شود و گلوکز تشکیل می دهد. در حالت ایده آل، پس از هضم، گلوکز باید توسط سلول ها جذب شود و متابولیسم برای آزاد کردن انرژی آغاز شود.

انسولین هورمونی است که به گلوکز کمک می کند تا وارد سلول ها شود. با این حال، در دیابت نوع 2، سلول ها به انسولین مقاوم می شوند. بنابراین حتی پس از حضور انسولین، سلول ها درب خود را بسته نگه می دارند و اجازه ورود گلوکز را نمی دهند. در نتیجه سطح گلوکز در خون شما از محدوده طبیعی بالاتر می رود. سلول های شما از انرژی محروم می مانند. شما اغلب احساس خستگی می کنید و ممکن است شروع به کاهش وزن کنید.

اگر این وضعیت درمان نشود، بدن شما به تولید انسولین اضافی ادامه می‌دهد تا سطح گلوکز خون را کاهش دهد، هرچند که دیگر کار نمی‌کند. این احتمال وجود دارد که بدن شما فرسوده شود تا انسولین بیشتری تولید کند و چاره ای جز تزریق واکسن انسولین نداشته باشید.

بنابراین اگر دیابتی هستید، هر چه زودتر به مشکل رسیدگی کنید، بهتر است.

کدام برنج برای بیماران دیابتی مناسب است؟

هدف از رژیم غذایی دیابتی شما چه باید باشد؟

از آنجایی که سلول های شما به انسولین پاسخ نمی دهند و گلوکز را به طور موثر نمی پذیرند، باید در رژیم غذایی خود بسیار مراقب باشید.

شما باید از غذاهای غنی از کربوهیدرات های ساده اجتناب کنید. به سرعت هضم می شود و به سرعت سطح گلوکز خون شما را بالا می برد. در عوض، باید غذا خوردن را تغییر دهید تا سطح گلوکز خون ثابت در طول روز تضمین شود.

مزایا و معایب انواع برنج

برنج را می توان تا حد زیادی بر اساس آن طبقه بندی کرد:

رنگ (گاهی بر اساس وجود غلظت رنگدانه آنتوسیانین) - به عنوان مثال برنج قرمز، برنج سیاه و غیره.

حمل و نقل پس از برداشت (بر اساس جوشاندن – برنج خام یا نیم پز، درجه آسیاب – برنج سفید صیقلی)

ساختار دانه – برنج سفید دانه بلند، برنج سفید دانه کوتاه، برنج شکسته و غیره. توجه داشته باشید که تفاوت ساختاری برنج تاثیر زیادی بر ارزش غذایی آن ندارد. کم و بیش حاوی مواد مغذی مشابهی هستند.

بازار مملو از انواع برنج است. زمانی که مزایا و معایب آن را بشناسید، انتخاب مناسب آسان خواهد بود.

مزایا و معایب برنج قهوه ای برای دیابتی ها

برنج قهوه ای پس از برداشت، فقط پوشش خارجی غیر خوراکی (پوسته) برداشته می شود. این برنج سبوس دار است. از آنجایی که کمتر فرآوری شده است، حاوی فیبر بالایی است و حداکثر مواد مغذی را حفظ می کند. هضم آن دشوار است، زمان صرف پختن، بافت جویدنی، ماندگاری کمتر در مقایسه با برنج سفید

برنج قهوه ای جوانه زده در کره و ژاپن محبوب است. برنج قهوه ای با خیساندن طولانی مدت جوانه می زند. جوانه زنی بافت و در دسترس بودن مواد مغذی را بهبود می بخشد. برنج نرم و کمتر از برنج قهوه ای جویدنی می شود.

برنج باسماتی، به ویژه برنج باسماتی سبوس دار می تواند و باید به رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 افزوده شود.

کدام برنج برای بیماران دیابتی مناسب است؟

برنج باسماتی برنجی مناسب برای دیابتی ها

برنج سبوس دار باسماتی دارای کمترین GI  شاخص گلیسمی در بین انواع برنج است، به این معنی که پس از هضم انرژی خود را به آرامی آزاد می کند و سطح قند خون را ثابت نگه می دارد، که بخش مهمی از مدیریت دیابت است. از سوی دیگر، برنج های چسبنده و ریزوتو دارای GI بسیار بالاتری هستند، بنابراین در رژیم غذایی دیابتی مناسب نیستند.

 GI متفاوت برنج به نوع کربوهیدرات موجود در دانه بستگی دارد. برنج باسماتی دارای بیشترین مقدار از نوع معروف به آمیلوز است که در طول پخت ژلاتینه نمی شود و باعث ایجاد دانه های کرکی و جدا می شود. در حالی که دانه های حاوی آمیلوپکتین بیشتر هنگام پختن ترکیده و در نتیجه برنج چسبناکی ایجاد می شود که می توان آن را با چاپستیک خورد. هرچه ساختار یک دانه برنج دست نخورده تر باشد، GI پایین تر است زیرا اندازه ذرات پس از مصرف برای مدت طولانی تری دست نخورده باقی می ماند و روند هضم را کند می کند.

برندهای باکیفیت تر برنج مانند برنج دم سیاه آرتا رایس از فناوری رد کردن دانه های شکسته از محصولات خود برخوردار هستند که بیشتر GI پایین برنج را تضمین می کند. کته کردن برنج در مقایسه با برنج آب کش به حفظ ساختار دانه کمک می کند، بنابراین برنج معمولاً بخار پز شده نسبت به برنج آب پز شده دارای GI کمتری است.

کدام برنج برای بیماران دیابتی مناسب است؟

برنج سبوس دار باسماتی همچنین منبع فیبر است که برای سلامت روده مهم است و عملکرد روده را بهبود می بخشد. مصرف زیاد فیبر همچنین با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده، کاهش خطر عوارض دیابت نوع 2، افزایش سیری و مدیریت وزن مرتبط است. مصرف زیاد غذاهای غلات کامل با کاهش خطر بیماری قلبی و سکته مرتبط است.

برنج باسماتی سبوس دار و سفید حاوی نوعی کربوهیدرات است که به عنوان نشاسته مقاوم شناخته می شود. این یک اثر پریبیوتیک در روده دارد، به این معنی که می تواند به افزایش تعداد باکتری های "دوست" کمک کند. این به نوبه خود از روده محافظت می کند و آن را سالم نگه می دارد و ایمنی بدن را تقویت می کند. نشاسته مقاوم همچنین سیری را افزایش می‌دهد و به شما کمک می‌کند برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید، بنابراین گنجاندن برنج باسماتی در یک وعده غذایی می‌تواند به تنظیم اشتها و جلوگیری از هوس خوردن نوشیدنی‌های شیرین و میان وعده‌ها در بین وعده‌های غذایی کمک کند.

در نهایت، برنج سبوس دار و برنج سفید باسماتی در مقایسه با سایر انواع برنج دارای مواد مغذی برتری است. آنها حاوی مقادیر بیشتری ویتامین B و مواد معدنی مانند مس و منیزیم هستند. محتوای بالای منیزیم موجود در باسماتی می تواند به کنترل قند خون کمک کند. این خواص همراه با خواص آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی بسیاری از ترکیبات موجود در برنج، به ویژه ترکیبات موجود در سبوس و جوانه (مواد معدنی، عناصر کمیاب، ویتامین ها، پلی فنول ها)، به این معنی است که برنج می تواند سهم ارزشمندی در رژیم غذایی افراد داشته باشد.

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها