بنر  1

آیا برنج دودی سرطان زا است؟

3/آبان/1401 وبلاگ
بدون دیدگاه

آیا برنج دودی سرطان زا است؟ برنج های دودی همان برنج های عطری کشت شده توسط کشاورزان است که طی مراحل تولید به برنج دودی تبدیل میشوند. برنج های دودی رنگ تیره تری نسبت به برنج های عطری دارند. و دانه های خام و پخته آن عطر دل انگیز دود را به مشام میرساند. افراد زیادی هستند که این برنج را به صورت خالص مصرف میکنند ولی برخی از افراد برنج های دودی را با برنج های عطری مخلوط میکنند و هر دو را کنار هم مصرف مینمایند. برنج طارم هاشمی دودی یکی از برنج های پر مصرف مردم گیلان است.

دود باعث می ‌شود میکروارگانیسم‌ ها دیرتر در ماده غذایی نفوذ کنند. در واقع ترکیبات موجود در دود مانع از رشد میکروب ‌ها شده و عمر نگهداری آن ها را افزایش می ‌دهند. دودی کردن در اکثر مواقع توام با خشک‌ کردن است مانند ماهی دودی، گوشت دودی و حتی برگه‌ های زردآلو و

آیا برنج دودی سرطان زا است؟

آیا دودی کردن برنج موجب سرطان زا شدن آن می شود؟

اگر برای دودی کردن از مواد سوختنی خوب استفاده کنیم، مواد رنگی داخل مواد سوختنی نباشد یا از چوب ‌هایی که طعم و اسانس زیادی دارند مانند چوب درخت کاج استفاده نشود، دودی ‌کردن ضرری برای مصرف ‌کننده نخواهد داشت اما استفاده از چوب‌ های رنگ ‌شده یا چوب‌ های اسانس ‌دار و شیرابه‌ دار یا چوب ‌های آغشته به مواد نفتی مضر است.

متاسفانه از آنجا که دودی کردن برنج ایرانی ، در حال حاضر به روش صحیحی انجام نمی شود و نظارت چندانی روی آن نیست، بهمین خاطر مصرف زیاد آن توصیه نمی شود.

زیرا سوختن چوب های نامناسب، ترکیبات سرطان زایی را تولید و وارد غذا میکند که در بلند مدت سبب سرطان می شود.

اما نکته مهم این است که مصرف مداوم و زیاد آن باعث بروز مشکل می شود و از آنجا که مصرف برنج دودی در کشور مرسوم نیست و معمولا بصورت تفننی و گاه به گاه استفاده می شود لذا می توان نتیجه گرفت که مصرف آن اشکالی ندارد. بطورکلی مصرف برنج دودی بیش از یکبار در هفته توصیه نمی شود.

چطور برنج را دودی می کنند؟

در یک اتاق به وسیله خرده های چوب درختان دود ایجاد می کنند و دودها را به سمت برنج هدایت می کنند تا طعم دود را به خود بگیرد. کیسه های برنج را در جایی به مدت چند ساعت آویزان می کنند و خرده های چوب را آتش می زنند، به حدی که فقط دود کند و آتش نگیرد.

آیا برنج دودی سرطان زا است؟

چرا برنج را دودی می کنند؟

در گذشته برای ماندگاری بیشتر برنج، برنج ها را دودی می کردند.در واقع دود باعث می شود میکروارگانیسم ها دیرتر در ماده غذایی نفوذ کنند و مانع از رشد میکروب ها شوند.

همانطور که پخت غذا با چوب باعث می شود مقداری از دود وارد غذا شود و عطر و طعم خاصی به غذا بدهد. به همین خاطر برنج دودی به علت خوش طعم بودن به عنوان یک وعده غذای تفننی و متفاوت در سفره خانواده ها گنجانده می شود.

اما امروزه برای تنوع و تغییر ذائقه برنج دودی استفاده می کنند. همانند استفاده از ماهی دودی، گوشت دودی و…

معایب احتمالی برنج دودی

به گفته بعضی ها دودی کردن مواد غذایی باعث ایجاد ترکیبات سرطان زا می شود. اما این گفته صحیح نیست. پس چطور در گذشته مردم مرتبا از این روش استفاده می کردند؟

اگر برای دودی کردن از چوب هایی که طعم و اسانس و مواد رنگی دارند استفاده شود، مانند درخت کاج، باعث ایجاد دودهای سرطان زا می شود و اما اگر از مواد سوختنی خوب استفاده شود ضرری نخواهد داشت.

نحوه نگهداری برنج دودی

برنج دودی همانند برنج معمولی باید در جای خشک و خنک باشد تا ماندگاری آن افزایش یابد. کلا برنج فرآورده ای است که رطوبت پایینی دارد و دیر خراب می شود و در محیط خشک و خنک تا یک سال به خوبی باقی می ماند.

طرز پخت برنج دودی

طرز پخت برنج دودی تفاوتی با برنج معمولی ندارد. البته برخلاف برنج معمولی که توصیه می شود بیشتر به صورت کته مصرف شود در رابطه با برنج دودی توصیه می شود به صورت آبکش طبخ شود تا ترکیبات مضر احتمالی از طریق آب خارج شود. گرچه در این حالت کمی از طعم و مزه برنج کاسته می شود ولی خیلی نیست و آبکش آن بهتر است.

نحوه‌ی از بین بردن بوی برنج دودی

برنج دودی یکی از انواع برنجی است که افراد زیادی به آن علاقه دارند و به دلیل عطر و بوی منحصر به فرد و مخصوص آن، آن را در اولویت خرید خود قرار می‌دهند. در صورتی که می‌خواهید تا بوی برنج دودی را از بین ببرید، می‌توانید در زمان شستشو و آبکش کردن، مدت بیشتری را صرف این کار کنید. علاوه بر این استفاده از زیره، هل و دارچین نیز در زمان پخت برنج دودی ایدی جالب و کارآمدی است

برنج دودی را از کجاها باید تهیه کنیم؟

با توجه به اینکه نحوه تهیه برنج دودی مهم است و متاسفانه در بعضی از جاها از روش استانداردی برای تهیه آن استفاده نمی شود لذا توصیه می شود که برای تهیه برنج دودی به فروشگاه های معتبر مراجعه شود.

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها