از کجا بفهمیم برنج خراب شده ؟

27/اردیبهشت/1401 وبلاگ
بدون دیدگاه

از کجا بفهمیم برنج خراب شده ؟ نگهداری برنج نپخته چندان سخت نیست، کافی است کیسه ها را در مکان خشک و خنک در انباری آشپزخانه خود قرار دهید و بعد از باز کردن درب کیسه، دانه های برنج را به ظرف بدون هوا یا کیسه فریزر منتقل کنید. مهم ترین نکته در مورد نگهداری برنج این است که خشک و بدون هر گونه رطوبت باشد و از آلودگی و حشرات دور نگه داشته شود. برنج خام را می توان در یخچال یا حتی فریزر نیز نگهداری کرد، برای قرار دادن برنج نپخته در یخچال لازم است آن را داخل ظرف بدون هوا یا نایلون زیپ دار قرار دهید و اگر قصد دارید برنج را داخل فریزر نگهداری کنید بهتر است از  کیسه های فریزر استفاده کنید و قبل از بستن درب آن مطمئن شوید هوا داخل کیسه باقی نمانده باشد. اگر همیشه نسبت به خرید عمده برنج اقدام می کنید بهتر است از روش های نگهداری برنج برای مدت طولانی آگاهی داشته باشید.

پس از پختن برنج دو انتخاب پیش روی شما قرار دارد: اگر می خواهید برنج پخته را در مدت زمان کمتر از 5 روز مصرف کنید آن را داخل یخچال قرار دهید و مطمئن شوید که درب آن محکم بسته شده باشد اما برای نگهداری طولانی مدت لازم است برنج را داخل فریزر قرار دهید.

قبل از قرار دادن برنج پخته داخل یخچال، حتما به مدت حداقل 15 تا 20 دقیقه منتظر بمانید تا برنج خنک شود.

نحوه فریز کردن برنج پخته

برنج پخته را به تعداد وعده های غذایی مورد نظر تقسیم کرده و بگذارید در دمای اتاق خنک شود. سپس آن ها را به داخل کیسه های مخصوص فریزر منتقل کرده، هوای کیسه ها را خالی کنید و درب آن ها را خوب ببندید.

در صورت تمایل می توانید برچسب نام و تاریخ به آن ها اضافه کرده و سپس داخل فریزر قرار دهید.

کیسه های فریزر بهترین گزینه برای انجماد طولانی مدت برنج هستند، اگر می خواهید تنها یک یا دو هفته برنج را فریز کنید می توانید از ظروف مخصوص فریزر برای این منظور استفاده کنید.

برای استفاده از برنج پخته منجمد نیز می توانید به چند روش اقدام کنید:

استفاده از مایکروویو: برنج منجمد را با حرارت ملایم گرم کنید و زمانی که یخ آن باز شد حرارت را افزایش دهید، اگر برنج خشک است یک یا دو قاشق غذا خوری آب به آن اضافه کنید.

تابه نچسب: برنج را داخل تابه و روی حرارت ملایم قرار دهید تا یخ آن باز شود، سپس حرارت را افزایش دهید که کاملا گرم شود.

یخچال: برنج را به مدت یک شب داخل یخچال قرار دهید تا یخ آن باز شود، روز بعد آن را گرم کنید.

از کجا بفهمیم برنج خراب شده ؟

نحوه تشخیص خراب شدن برنج خام و پخته

در مورد برنج خام به راحتی می توان فهمید چه زمانی باید آن را دور ریخت، اگر نشانه های کپک یا تغییر رنگ در کیسه برنج خود مشاهده کرده اید نباید از برنج استفاده کنید.

اگر بوی برنج تغییر کرده احتمالا به این دلیل است که بوی برخی غذاهای اطراف خود را جذب کرده و مصرف آن خطری ندارد، اما برای اطمینان از این مسئله بهتر است آن را دور بریزید زیرا خوردن برنجی که به جای رایحه خوش برنج بوی غذاهای دیگر را به خود گرفته لذت بخش نخواهد بود.

به علاوه در اکثر موارد اگر برنج خام بوی بد بگیرد یعنی مشکلی وجود دارد، اگر متوجه ورود آب و رطوبت به داخل کیسه شده اید آن را دور بریزید.

در مورد برنج پخته نیز به راحتی می توان خراب شدن آن را تشخیص داد. بوی بد یا بدون بو بودن اولین علامت خراب شدن برنج پخته است. نشانه دیگر لزج شدن بافت آن می باشد. همچنین به محض مشاهده تغییر رنگ یا کپک روی سطح برنج آن را دور بریزید

از کجا بفهمیم برنج خراب شده ؟

چگونه بفهمیم برنج خام خراب شده است؟

وقتی صحبت از فاسد شدن می شود، برنج قهوه ای رایج ترین مشکل است. روغن آن بیشتر است و احتمال بدبو شدن آن بیشتر از برنج سفید است. با این حال، ممکن است ماه ها در یخچال و یخ زده نگهداری شود. بلافاصله بوی بدی نمی دهد.

علامت هایی که نشان می دهد برنج خام یا خشک شما خراب شده است یا خوردن آن ایمن نیست عبارتند از:

اولین و واضح ترین راه برای تشخیص خراب بودن برنج بوی آن است. اگر بوی ماهی می دهد، احتمالاً برنج فاسد است.
نشاسته موجود در برنج به اندازه کافی هضم نمی شود و حاوی باکتری های مضر است. برنج تازه را می توان برای چند روز در یخچال نگهداری کرد و هنوز هم خوب است.
برنج نپخته می تواند حاوی هاگ های باسیلوس سرئوس باشد و این هاگ ها می توانند در پختن زنده بمانند و به باکتری تبدیل شوند که سمومی تولید می کند که باعث اسهال و استفراغ می شود. بنابراین، هنگام خرید برنج، تاریخ انقضای برنج را بررسی کنید.

چگونه برنج سفید خشک یا نپخته را نگهداری کنیم؟

در اینجا دو گزینه برای نگهداری برنج سفید خشک یا نپخته وجود دارد:

انبار کردن

این راحت ترین برنج برای نگهداری بدون ترس از فاسد شدن است. بسته بندی اصلی باید در انباری تاریک و خشک در دمای پایین ثابت نگهداری شود. پس از باز کردن بسته بندی، بهترین راه برای محافظت از برنج در برابر حشرات این است که آن را در کیسه فریزر یا ظرف دربسته نگهداری کنید.

فریزر

اگر می خواهید چند ماه از فساد برنج سفید جلوگیری کنید، آن را در فریزر نگهداری کنید. پس از خارج کردن از بسته بندی اصلی آن را به کیسه فریزر یا ظرف دربسته منتقل کنید. قبل از مهر و موم کردن کیسه، مطمئن شوید که هوای اضافی در داخل آن وجود ندارد.

با این حال، برای جلوگیری از شکستگی در فریزر، بهتر است برنج خود را در یک ظرف بدون اکسیژن نگه دارید. اگر برنج شما به این روش نگهداری شود، برای چندین دهه قابل خوردن و عاری از گرد و غبار، حشرات و حیوانات موذی خواهد بود.

از کجا بفهمیم برنج خراب شده ؟

چگونه برنج قهوه ای خشک یا نپخته را نگهداری کنیم؟

انباری

شما می توانید برنج قهوه ای را به این روش برای حدود 6 ماه نگهداری کنید، اما مراقب باشید که آن را به درستی ببندید و از رطوبت و حشرات دور نگه دارید.

برای محافظت از برنج در برابر حشرات می توانید سعی کنید حبه های سیر یا برگ بو خشک را در ظرفی نگه دارید.

اگر ظرفی پیدا کردید که دارای جاذب اکسیژن باشد، از آن برای نگهداری طولانی مدت برنج خود استفاده کنید. تنها شرط این است که آن را به خوبی مهر و موم کنید تا حشرات از غذای شما خارج نشوند. متأسفانه برنج به مرور زمان فاسد می شود.

فریزر

این یک استراتژی برای افزایش ماندگاری برنج قهوه ای حدود دو سال است.

ماندگاری برنج خام چقدر است؟

برنج خام و نیم پز ماندگاری بالایی دارد. برنج به طور کلی ماندگاری نامحدودی دارد و بالاترین کیفیت آن حداقل به مدت دو سال نگهداری می شود. از آنجایی که گنجاندن ادویه جات باعث می شود ماندگاری آن کمتر از برنج خالص باشد، برنج مخلوط و چاشنی شده ماندگاری کمتری دارد. به طور کلی برای یک دوره تا 18 ماه توصیه می شود.

مانند سایر کالاهای بسته بندی شده، تاریخ «بهترین قبل» یا «بهترین تا» روی برچسب مهر شده است. برای خرید و مصرف خود این تاریخ را در نظر داشته باشید.

کیفیت برنج ممکن است پس از باز شدن به دلیل قرار گرفتن در معرض رطوبت به طور قابل توجهی بدتر شود. توصیه می شود تا یک سال پس از خرید از آن استفاده کنید. برنج پس از سرد شدن فقط چند روز در یخچال ماندگاری دارد و با انجماد برنج می توان ماندگاری آن را تا 6 ماه افزایش داد.

آیا می توان برنج نپخته را فریز کرد؟

برنج را می توان منجمد کرد، هم پخته و هم نپخته. منجمد کردن برنج نپخته به طولانی‌تر شدن ماندگاری آن کمک می‌کند، مخصوصاً برای برنج قهوه‌ای، زیرا تعداد کمی روغن‌های طبیعی در مغز آن وجود دارد!

منبع:

https://www.doesitgobad.com/does-rice-go-bad/
https://cullyskitchen.com/how-to-tell-if-uncooked-rice-is-bad/

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها