بنر  1

راه های از بین بردن حشره برنج چیست؟

بدون دیدگاه

چگونه از شر شپشک برنج خلاص شویم ؟ شپشک برنج یک آفت کوچک، تیره و شبیه سوسک است که اغلب در محصولات خشک مانند برنج، جو، غلات، آرد و ….. یافت می شود. نام علمی آنها Sitophilus oryzae است و بخشی از خانواده Curculionidae هستند و سوسک محسوب می شوند. در هنگام خرید برنج به موارد ریز سیاه رنگ مرده در برنج دقت کنید. برای از بین بردن شپشک برنج و یا همان حشره برنج، راه کارهای زیر را انجام دهید.

البته لازم است بدانید شپشک های زیادی در طبیعت وجود دارند و همه آنها برنج نمی خورند. این یک حشره غیر سمی است که بی ضرر است و انسان را نیش نمی‌زند. اما همین که در غذایتان حشرات برنج دارید می تواند برای مقابله با آن دردسر داشته باشید!

این حشرات به سرعت تکثیر می شوند و در مخفی شدن بسیار عالی هستند زیرا برنج های شما را به آرامی می خورند بدون اینکه شما بدانید. آنها توانایی پرواز و جویدن پلاستیک و کاغذ را دارند که می تواند منجر به فساد و آسیب غذا شود.


این مطلب یک راهنمای کنترل شپشک یا حشره برنج است. با استفاده از محصولات و روش های پیشنهادی، می توانید حشره برنج را کنترل کنید. این راهنما را دنبال کنید و از محصولات توصیه شده استفاده کنید.


شپشک های برنج در طبیعت فراوان هستند، اما آنها را در برنج یا غلات خود نیز خواهید یافت.


نام های دیگر شپشک برنج

  • حشرات برنج
  • حشرات ریز برنج سیاه
  • سوسک برنج
  • حشرات سیاه برنج
  • سرخرطومی ذرت
  • شپشک گندم
  • سیتوفیلوس


اگرچه انواع مختلفی از حشرات در برنج وجود دارد، شپشک برنج یکی از زیادترین آفات برنج است که در ایران یافت می شود.
آنها همچنین یکی از رایج ترین اشکالاتی هستند که وارد برنج می شوند زیرا در داخل پوسته خود مخفی می شوند و از دید پنهان هستند.


حشرات برنج در کجا یافت می شوند؟

آنها معمولاً در مراکز پردازش یا ذخیره سازی غلات یافت می شوند و انواع کالاهای خشک مانند گندم، جو، غلات، آرد، جو، برنج، ذرت، گندم سیاه، ماکارونی و غیره را آلوده می کنند.
همچنین می توان آنها را در حال خوردن دانه های پرندگان، آجیل، تخمه آفتابگردان، میوه های خشک، اسپاگتی، ماکارونی و حتی غذای سگ یافت. شایع ترین منبع هجوم شپشک برنج مستقیماً از فروشگاه است، زیرا لاروها در داخل هسته ها پنهان می شوند که آنها را از چشم انسان پنهان نگه می دارد.


شپشک برنج چه شکلی هستند؟

حشرات برنج ظاهری متمایز دارند.
شپشک برنج در اندازه کامل حدود 2-3 میلی متر طول دارد.
آنها ظاهری کسل کننده و تیره با پوسته بیرونی سخت دارند که اغلب به عنوان "حشره سیاه" یا "سوسک برنج" توصیف می شود.
شپشک های برنج سریع حرکت می کنند و در طول روز بیرون می آیند. آنها هم در روز و هم در شب فعال هستند، اما شما آنها را عمدتاً هنگام آشپزی یا غذا خوردن در آشپزخانه متوجه خواهید شد.
بسته به گونه شپشک برنج ، ظاهر می تواند کمی متفاوت باشد. شپشک برنج از شپشک ذرت (ذرت) کوچکتر است. رنگ نیز می تواند بسته به گونه متفاوت باشد.


آیا شپشک برنج می تواند پرواز کند؟

بله، شپشک برنج بالغ دارای طول بال توسعه یافته است و قادر به پرواز است. لاروها و پوره ها هنوز بال ندارند، بنابراین تا زمانی که به بلوغ نرسند نمی توانند.


شپشک برنج چقدر عمر می کند؟

شپشک برنج چرخه زندگی خود را در حدود 8 ماه کامل می کند تا بالغ با بال شود.
آنها بسته به شرایط محیطی حدود دو سال زندگی می کنند. ماده ها در طول عمر خود به طور متوسط 3-6 تخم در روز تا 400 تخم می گذارند.


آیا شپشک برنج انسان را گاز می گیرند؟

حشرات برنج گاز نمی گیرند و نیش نمی زنند.
نه، شپشک برنج انسان را نیش نمی‌زند. آنها همچنین برای انسان یا حیوانات خانگی خطرناک یا مضر نیستند، نه بیماری دارند و نه سمی هستند.
آنها همچنین برای انتقال هیچ بیماری به انسان یا حیوانات خانگی شناخته شده نیستند، زیرا کاملاً بی ضرر هستند و به انسان علاقه ای ندارند زیرا گوشتخوار نیستند.
حشرات برنج فقط دانه های برنج، آجیل، دانه ها و برخی میوه ها را می خورند. بنابراین، آنها منحصراً از مواد گیاهی (گیاهخواران) تغذیه می کنند و شما یا حیوانات خانگی شما را گاز نمی گیرند.
هم شپشک برنج و هم شپشک غله آفات بی ضرر هستند. بنابراین، شپشک‌های برنج صرفاً آزاردهنده هستند زیرا نیش نمی‌زنند، اما هنوز هم می‌توان از بین بردن آن‌ها از غذای شما سخت باشد.


شپشک ها تا چه مدت می توانند بدون غذا زنده بمانند؟

شپشک برنج می تواند تا یک ماه یا بیشتر بدون غذا زنده بماند.
این کار کشتن آنها را سخت می کند، به خصوص به این دلیل که کوچک هستند و در مخفی شدن خوب هستند. اگر قصد دارید آنها را گرسنگی بکشید، حتماً حداقل یک ماه قبل از اقدام صبر کنید.
شما باید از گرما یا انجماد برای از بین بردن آنها استفاده کنید تا اینکه آنها را گرسنه نگه دارید زیرا این فرآیند ظریف است و می تواند زمان زیادی را ببرد. و به غذای زیادی هم برای خوردن نیاز ندارند.
بنابراین اگر با ضایعات خوب خشک مواجه شوند، می توانند سوخت گیری کنند و تا یک ماه دیگر نیازی به خوردن مجدد ندارند.


آیا شپشک ها می توانند از طریق پلاستیک وارد برنج شوند؟

بله، شپشک های برنج می توانند در ظروف و کیسه های پلاستیکی نازک بجوند.
آنها همچنین می توانند از طریق بسته بندی کاغذی به راحتی غذا بخورند. به همین دلیل است که محصولات خشک، برنج و غلات ذخیره شده در کیسه های پلاستیکی یا ظروف کاغذی از شپشک ها در امان نیستند و مستعد هجوم هستند.
شما همیشه باید هر گونه آرد، برنج یا سایر غلات را از بسته بندی اصلی خود به یک ظرف جدید، ضد شپشک و دربسته انتقال دهید تا از محصولات خشک در برابر آلودگی محافظت شود.
تا زمانی که محفظه نگهدارنده هوابند باشد و از پلاستیک یا شیشه ضخیم ساخته شده باشد، حشره برنج شانسی برای ورود به آن نخواهند داشت. شما باید این کار را برای تمام غذاهایی که مستعد ابتلا به شپشک هستند انجام دهید.
همچنین، حتماً غلات و برنجی را که از فروشگاه می‌خرید، قبل از انتقال به ظرف موجود بررسی کنید. اگر برنج بیشتری می‌خرید و به ظرف قبلی اضافه می‌کنید، ابتدا باید مطمئن شوید که برنج جدیدی که می‌خرید هیچ حشره‌ای ندارد.
در غیر این صورت ممکن است شپشک‌ها به برنج قدیمی حمله کنند. شما باید این روند را برای تمام غذاهایی که می‌خرید از جایی که به ظرف قبلی اضافه می‌کنید تکرار کنید. این تضمین می کند که شما برای همیشه از حشرات برنج در آینده جلوگیری می کنید.


آیا می توانید برنج را با شپشک برنج بخورید؟

شپشک های برنج پس از اینکه دانه های برنج شما را آلوده کردند، از بین بردن آنها دشوار است، زیرا کوچک هستند و به سرعت تکثیر می شوند.
حتی اگر حشرات برنج را در یک کیسه برنج جدید پیدا کردید، باز هم می توانید با خیال راحت برنج را بعد از آبکشی و شستن آن بخورید. وقتی برنج را می‌شویید، تمام حشرات را که می‌بینید روی سطح شناور می‌شوند را با دست جدا کنید.
برنج را بشویید و بپزید
آب را تخلیه کنید و این کار را چند بار تکرار کنید تا جایی که دیگر حشرات شناور نبینید.
سپس طبق معمول به آماده سازی و پخت برنج ادامه دهید. فرآیند آبکشی اکثر شپشک های برنج را از دانه ها حذف می کند و پختن حشرات باقیمانده و لارو آنها را از بین می برد.

 


چگونه به طور طبیعی از شر شپشک برنج خلاص شویم؟

حشرات برنج را می توان با استفاده از روش های مختلف کنترل کرد.
در اینجا تعدادی از محبوب ترین روش ها برای کنترل شپشک برنج وجود دارد که می توانید در خانه انجام دهید. چند مورد را امتحان کنید و ببینید کدام برای شما کار می کند.


1. از برگ بو در ظروف غذا استفاده کنید. برای از بین بردن حشرات برنج می توانید از برگ بو به عنوان دافع طبیعی استفاده کنید. این برگ ها ارزان هستند و در بسته بندی های عمده در بسیاری از سوپرمارکت های تخصصی موجود می باشند. آنها اغلب به عنوان یک ماده آشپزی موجود در بازار یافت می شوند.
چند برگ بو بخرید و آنها را مستقیماً در کابینت ها و کشوهای آشپزخانه یا آشپزخانه خود به عنوان یک دافع قوی قرار دهید.
عطر منتشر شده توسط برگ بو به عنوان یک راه طبیعی برای خلاص شدن از شر شپشک برنج و بسیاری دیگر از حشرات آشپزخانه عمل می کند.
برگ بو را در ظروف برنج یا دانه بریزید
حتی می‌توانید برگ‌ها را در پارچه های کوچک قرار دهید و سپس مستقیماً در ظروف غلات، جو، غلات و برنج خود قرار دهید.
بوی آن در سراسر ظرف پخش می شود، به خصوص اگر ظرف دربسته از هوا باشد، و این باعث دور شدن شپشک برنج می شود. از برگ بو هم در داخل ظروف آرد، برنج، غلات و غلات خود استفاده کنید و از آنها در اطراف کابینت آشپزخانه و انباری استفاده کنید


2. از گیاهان معطر و قوی استفاده کنید
چند گیاه قوی و معطر دیگر وجود دارد که می توانید از آنها برای دفع شپشک برنج استفاده کنید. از میخک، رزماری، پیاز و دانه فلفل در اطراف آشپزخانه یا محل نگهداری غذا استفاده کنید.
توجه داشته باشید که برگ بو و گیاهان ممکن است در نهایت به غلات، آرد و برنج شما طعم دهند. اگر می‌خواهید از این امر اجتناب کنید، از برگ‌ها یا سبزی‌ها مستقیماً در یک ظرف با محصولات خشک استفاده نکنید.


2. آیا سرکه می تواند شپشک ها را از بین ببرد؟

سرکه در برابر شپشک برنج موثر است. می توانید سرکه خالص را روی شپشک ها اسپری کنید تا آنها را بکشید، سپس آنها را پاک کنید تا از بین بروند.
در سمپاشی نزدیک مواد غذایی دقت کنید زیرا طعم سرکه به غذاهایی که اسپری می کنید اضافه می شود. سرکه بهتر است برای اهداف تمیز کردن مانند تمیز کردن کابینت آشپزخانه از شپشک ها استفاده شود.


3 –از حشره کش Novacide Aerosol را اعمال کنید


Novacide بهترین حشره کش توصیه شده ما برای کنترل شپشک برنج است که می تواند حشره بالغ را از بین ببرد و دارای یک IGRیا تنظیم کننده رشد حشرات است که بر لارو و تخم حشره برنج تأثیر می گذارد. بهترین بخش در مورد Novacide اثر باقیمانده آن است زیرا می تواند تا 7 ماه موثر باقی بماند، بنابراین مجبور نیستید اغلب استفاده کنید.

با پوشیدن دستکش، ماسک ایمنی و عینک محافظ، یک غبار نوری از Novacide را در فواصل کوتاه در شکاف‌های قفسه‌های خالی شده انباری خود در جایی که قفسه‌ها با دیوار ملاقات می‌کنند، بمالید. در مرحله بعد، در امتداد قرنیزها و کف خانه، آشپزخانه، فرش و قرنیزهای مناطق مجاور آشپزخانه خود با یک حرکت رو به پایین اسپری کنید. در هر قسمت دیگری که ممکن است مشکوک به ایمن بودن آن باشید، اعمال کنید.

هنگامی که با موفقیت از شر هجوم شپشک برنج خلاص شدید، باید اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید تا مطمئن شوید که آنها به انبار شما باز نمی گردند. در اینجا برخی از اقدامات لازم برای اطمینان از عدم هجوم مجدد شپشک برنج وجود دارد:


پیشگیری از شپشک برنج

 

قبل از خرید بسته‌های مواد غذایی، به طور مرتب بسته‌های مواد غذایی را بررسی کنید. بسته ها را برای پارگی یا سوراخ شدن احتمالی بررسی کنید. بسیاری از مواقع این بسته ها قبلاً دارای هجوم درونی هستند. همچنین عادت کنید که محصولات غذایی را از بسته بندی اصلی خود خارج کرده و در ظروف پلاستیکی محکم قرار دهید. با انجام این کار می‌توانید از هجوم‌های بعدی جلوگیری کنید و اگر بسته‌ای قبلاً آلوده شده باشد، آلودگی احتمالی را فقط به یک محصول جدا می‌کند.


چگونه از شر شپشک های برنج در انبار خود خلاص شوید؟

یک بازرسی کامل برای یافتن منابع غذایی که شپشک ها آلوده کرده اند انجام دهید و سپس آشپزخانه و آشپزخانه خود را تمیز و جاروبرقی کنید.

به یاد داشته باشید که برای کنترل کامل باید از شر منبع آلودگی خلاص شوید. اگر یکی از غذاهای شما آلوده است، عاقلانه است که احتیاط کنید و همه چیز را دور بریزید تا احتمال آلودگی مجدد را از بین ببرید.

از Novacide و Pyrid Aerosol برای کنترل آلودگی شپشک برنج استفاده کنید. برای کاهش احتمال آلودگی مجدد، Novacide را مجدداً به صورت پیشگیرانه استفاده کنید.


جلوگیری از آلودگی مجدد شپشک برنج

کالاهای خشک بسته بندی شده را از نظر سوراخ یا پارگی در بسته بندی بررسی و مشاهده کنید و غذاها را در ظروف پلاستیکی یا شیشه ای قرار دهید .

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها