بنر  1

سنگ نمک برای نگهداری برنج

3/خرداد/1401 وبلاگ
بدون دیدگاه

سنگ نمک برای نگهداری برنج : ریختن نمک در برنج خشک یکی از راهکارهایی است که برای نگهداری این غلات پیشنهاد می شود، اما برخی معتقدند نمک برنج را خراب کرده و ساختار آن را شکننده می کند. اما آیا نمک برنج را خرد می کند ؟ سنگ نمک بهتره یا نمک خرد شده ؟به راستی اگر برای محافظت از برنج درون آن نمک بریزید بعد ازمدتی با برنج خرد شده مواجه می شوید؟ این سوالی است که باید پاسخ آن به دقت داده شود. استفاده از نگهدارنده‌های طبیعی مثل سنگ نمک و یا سیر در لابلای برنج تاثیر بسزایی در جلوگیری از آفت زدگی آن دارد. اگر همیشه نسبت به خرید برنج عمده اقدام میکنید ، پس با ما همراه شوید.

علت ریختن نمک و استفاده از سنگ نمک در برنج خشک

ما ایرانی ها به خوردن برنج علاقه زیادی داریم. به همین جهت حداقل در یکی از وعده های غذایی ما حتما برنج وجود دارد. از این رو برای اینکه همیشه از بابت داشتن برنج در خانه آسوده خاطر باشیم معمولا برنج را در حجم بالا خریداری می کنیم. اما هنگامی که پای برنج زیاد در میان باشد مراقبت از آن نیز مهم می شود. زیرا متاسفانه برنج و به ویژه برنج تازه به شدت در مقابل آفات و شپشک آسیب پذیر است.

معمولا یکی از راه هایی که برای محافظت پیشنهاد می شود ریختن نمک در برنج خشک است. برای این منظور باید برنج کاملا خشک باشد. اگر برنج تازه خریده اید و هنوز مقداری رطوبت دارد بهتر است پیش از هر کاری آن را در محیط سایه و بدور از نور مستقیم آفتاب خشک کنید. بعد از آن نوبت ریختن نمک در برنج است. با این کار یک محیط شوره زار ایجاد شده و چنان چه تخم هایی در برنج موجود باشد مجال رشد نمی یابند.

البته این را هم باید اضافه کنید که ریختن نمک در برنج خشک به تنهایی کافی نیست. بهتر است در کنار آن از یک ماده بودار مثل سیر، برگ درخت زیتون تلخ (در جنوب ایران می روید)، چوب زردچوبه، میخک و… استفاده کنید.

اگر کار از کار گذشته و برنج شما دچار شپشک شده است ریختن نمک چندان دردی از شما دوا نمی کند. زیرا نمک تنها می تواند مانع تکثیر بیشتر آنها شود و شپشک ها را نمی کشد. در چنین شرایطی ابتدا با پهن کردن برنج در مکانی خنک یا قرار دادن در فریزر شپشک ها را از بین ببرید بعد اقدام به ریختن نمک کنید.

سنگ نمک برای نگهداری برنج

آیا نمک برنج را خرد می کند؟

همانطور که گفته شد ریختن نمک در برنج برای محافظت از آن در برابر آفات است. برخی معتقدند نمک برنج را خرد می کند. اما به عنوان کسی که تجربه ریختن نمک در برنج را داشته و به کرات از آن استفاده کرده است به شما می گوییم که پاسخ این سوال که آیا نمک برنج را خرد می کند؟ منفی است. در واقع آنچه باعث خرد شدن برنج می شود ریختن نمک نیست و عوامل دیگری می باشد.

کسانی که بر این باورند ریختن نمک در برنج خشک دانه های آن را خرد می کند حتما پای عامل دیگری در میان بوده و آنها به اشتباه این مساله را به نمک ربط داده اند. به عنوان مثال ممکن است ظرف یا کیسه نگهداری برنج در معرض نور آفتاب باشد. در این صورت بدون شک برنج خرد خواهد شد. یا اینکه داشتن آفت خود دلیلی بر خرد شدن دانه های برنج است.

در واقع ریختن نمک و استفاده از سنگ نمک به خودی خود و در شرایط عادی باعث خرد شدن دانه های آن نمی شود. اگر می خواهید از این اتفاق جلوگیری کنید برنج را در معرض نور مستقیم خورشید قرار نداده و نمک را هنگامی اضافه نکنید که کار از کار گذشته و اولین موارد شپشک مشاهده شده اند.

تخم شپشک ها در دانه های برنج جاسازی می شوند. این تخم ها بعد از تبدیل شدن به کرم از مغز دانه تغذیه می کنند و وقتی به اندازه کافی بزرگ شدند برنج را شکسته و از آن خارج می شوند. همین عامل باعث خرد شدن دانه های برنج شده و شما به اشتباه آن را به ریختن نمک نسبت می دهید. همانطور که گفته شد نمک مانع تکثیر تخم ها می شود پس به نوعی مانع خرد شدن برنج است نه عامل آن.

تنها در یک حالت ریختن نمک در برنج، باعث خرد شدن دانه ها می شود

ریختن نمک تنها در یک حالت ممکن است باعث خرد شدن برنج شود و آن هم زمانی که نمک رطوبت داشته باشد. حتما شما نیز دیده یا شنیده اید که برای از بین بردن رطوبت نمک در آن چند دانه برنج می ریزند. شاید این روش را امتحان کرده و موقعی که دیده اید نمک به راحتی از نمکدان خارج نمی شود و به اصطلاح رطوبت گرفته است چند دانه برنج داخل نمکدان ریخته باشید.

برنج مانند یک جاذب رطوبت نمک را به خود جذب می کند. از طرفی هر چه رطوبت دانه های برنج بیشتر باشد ساختاری شکننده تر داشته و بیشتر در معرض خرد شدن هستند. بنابراین قبل از ریختن نمک در برنج خشک اطمینان حاصل کنید که نمک رطوبت ندارد. همچنین در مناطقی که رطوبت هوا بالاست بهتر است برای محافظت از برنج روش دیگری غیر از نمک را انتخاب کنید.

زیرا ممکن است نمک رطوبت هوا را جذب کرده از آنطرف برنج نیز رطوبت نمک را به خود می گیرد. همین موضوع سبب شکنندگی برنج شده و ممکن است در هنگام پخت یا شستن خرد شود. شاید به همین علت باشد که برخی تصورمی کنند ریختن نمک در برنج خشک باعث خرد شدن دانه های برنج می شود.

نتیجه گیری

ریختن نمک در برنج به خودی خود باعث شکستن دانه های برنج نمی شود. بلکه بر عکس می تواند از آن در مقابل تکثیر آفات محافظت کند. (البته نمی تواند باعث مردن شپشک ها شود.) اما اگر از نمک رطوبت گرفته برای برنج استفاده کنید بعد از مدتی ممکن است دانه های برنج رطوبت نمک را جذب کنند. از آنجا که یکی از دلایل کیفیت برنج سختی و خشک بودن دانه های آن است پس این رطوبت خوب نیست و باعث شکننده شدن برنج می شود.

 

برچسب ها

سنگ نمک برای نگهداری برنج



ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها