بنر  1

آیا برنج سفید سالم است؟ نظر متخصصان تغذیه در این مورد

22/اردیبهشت/1402 وبلاگ
بدون دیدگاه

آیا برنج سفید سالم است؟ نظر متخصصان تغذیه در این مورد

در حالی که برنج سفید همچون برنج قهوه ای فیب بالایی ندارد، اما می تواند به طور کامل، بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد. در اینجا ما محتوای غذایی برنج سفید را تجزیه می کنیم و مزایای این دانه همه کاره را شرح میدهیم. در مورد غذاهایی که شهرت بدی دارند، برنج سفید ممکن است در صدر فهرست قرار گیرد. نه تنها به دلیل ترکیبات نشاسته ای آن، بلکه به دلیل رنگ سفیدش، کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

حتی پزشکان هنگام توصیه به بیماران خود، بدون در نظر گرفتن اولویت فرهنگی یا دسترسی به غذا، برنج سفید را نادیده می گیرند. متوجه خواهید شد که در اکثر کشورهای جهان، برنج سفید بسیار بیشتر از برنج قهوه ای مصرف می شود. در بسیاری از جوامع، خرید عمده برنج بسیار رواج دارد.

بنابراین، آیا برنج سفید سالم است؟ رنگ سفید به معنای خالی بودن مواد مغذی نیست. اگرچه برنج سفید در واقع از نظر برخی مواد مغذی کمتر از همتای خود، برنج قهوه ای است، اما فواید برنج سفید را باید با دیدی دقیق تر بررسی کرد. در اینجا نظر متخصص تغذیه در مورد فواید برنج سفید را بررسی می‌کنیم. حتی اگر بهترین برنج ایرانی را نیز مصرف کنید، در این موارد تغییری ایجاد نمی شود.

 

برنج سفید چه تفاوتی با برنج قهوه ای دارد؟

برنج سفید برنجی است که سبوس (لایه بیرونی فیبردار) و جوانه (هسته مغذی) آن در طول فرآوری حذف شده است و باعث می شود طعم، بافت، رنگ و مواد مغذی متفاوتی داشته باشد. به همین دلیل، جای تعجب ندارد که ارزش غذایی برنج سفید با برنج قهوه ای فرق می‌کند.

 

تغذیه برنج سفید

در اینجا تجزیه و تحلیل تغذیه برای 1 فنجان برنج سفید غنی شده با دانه بلند پخته شده است:

    205 کالری

    28 گرم کربوهیدرات

    0.6 گرم فیبر

    4 گرم پروتئین

    0.4 گرم چربی

 

در اینجا تجزیه مواد مغذی برای 1 فنجان برنج قهوه ای غنی شده با دانه بلند پخته شده است:

    248 کالری

    52 گرم کربوهیدرات

    3 گرم فیبر

    6 گرم پروتئین

    2 گرم چربی

 

آیا برنج قهوه ای سالم تر از برنج سفید است؟

در اینجا مقایسه برنج قهوه ای و برنج سفید در مقابل یکدیگر آمده است. یک فنجان برنج قهوه ای پخته شده دارای کالری کمی بالاتر و همچنین پروتئین، چربی و فیبر است. همچنین برخی از نظر مقدار ویتامین و مواد معدنی نیز تفاوت‌هایی وجود دارد، به طوری که برنج قهوه ای از برنج سفید در ویتامین های B و فسفر سر تر می باشد. این اعداد و ارقام کمی بالاتر را، می توان به محتوای سبوس و جوانه برنج قهوه ای نسبت داد.

اگرچه دستورالعمل های رژیم غذایی 2020 برای آمریکایی ها، توصیه می کند که نیمی از غلاتی مصرفی، از غلات کامل باشد تا مصرف فیبر و سایر مواد مغذی مفید را افزایش و خطر بیماری های مزمن مانند دیابت و بیماری قلبی را کاهش دهیم، اما مجبور نیستیم سایر غذاها را کنار بگذاریم. چراکه برای مثال، کم پیش میاید شما برنج سفید را خالی مصرف کنید. هنگامی که برنج سفید با سایر غذاهای مغذی مصرف می شود (منبع پروتئین سالم، سبزیجات و چربی های سالم را در نظر بگیرید)، تفاوت بین برنج سفید و برنج قهوه ای را می‌توان نادیده گرفت.

 

فواید برنج سفید برای سلامتی

1. منبع سریع انرژی است

از آنجایی که برنج سفید فاقد سبوس و جوانه است، کربوهیدرات ساده تری است؛ به این معنی که بدن شما زمان آسان تری برای تجزیه آن دارد. این امر، موجب جذب سریعتر مواد مغذی، یعنی کربوهیدرات ها می شود. همچنین باعث می‌شود برنج سفید گزینه‌ای عالی برای افرادی باشد که به منبع انرژی سریع نیاز دارند؛ مانند ورزشکاران!

 

2. به راحتی هضم می شود

کسانی که از برخی بیماری‌های گوارشی رنج می‌برند ممکن است در هضم فیبر، پروتئین و محتوای چربی یا کربوهیدرات‌های پیچیده مشکل داشته باشند. در حالی که برنج قهوه ای یا سایر غلات کامل ممکن است به دلیل نفخ و سوزش ناراحت کننده گزینه مناسبی برای آنها نباشد، برنج سفید که به راحتی هضم می شود یک گزینه عالی است. حتی اگر مشکل گوارشی خاصی نداشته باشید، اگر با مشکلی مانند اسهال مواجه هستید، برنج سفید می تواند مفید باشد.

 

3. در دسترس است

برنج سفید معمولاً مقرون به صرفه‌تر از برنج‌های سبوس‌دار است، که باعث می‌شود برای افراد با هر توان اقتصادی قابل دسترس‌تر باشد. با از بین بردن این تصور که برنج سفید ناسالم است، می‌توانیم مردم را تشویق کنیم که این دانه همه کاره را با سایر مواد مغذی ترکیب کرده تا یک وعده غذایی سالم ایجاد کنند.

 

4. آرامش بخش است

چه کسی یک کاسه برنج سفید بخارپز را دوست ندارد؟ در کنار سایر غذاهای لذت بخش، مانند انواع خورشت و کباب، برنج سفید حس خوبی دارد و اکثر مردم جامعه نمی توانند آن را جایگزین کنند.

 

بنابراین، آیا برنج سفید سالم است؟

برنج سفید به تنهایی ممکن است به اندازه برنج قهوه ای مواد مغذی نداشته باشد اما خوردن برنج سفید فوایدی دارد که کمبود مواد مغذی را ناچیز می کند! به احتمال زیاد، شما به تنهایی برنج سفید نمی خورید. برنج مصرفی شما اغلب با یک منبع پروتئین و سبزیجات همراه است که به افزایش محتوای پروتئین و فیبر غذا کمک می کند. درست کردن نیمی از غلات کامل، به این معنی است که هنوز در رژیم غذایی شما جایی برای لذت بردن از برنج سفید و سایر غلات تصفیه شده وجود دارد.

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها