بنر  1

برنج شکسته بخریم یا نه ؟ فواید خرید برنج شکسته چیست؟

20/مهر/1400 وبلاگ
بدون دیدگاه

برنج شکسته بخریم یا نه ؟ فواید خرید برنج شکسته چیست؟ برنج به لحاظ اندازه به دو دسته برنج سالم و برنج شکسته تقسیم می‌شوند. برای جدا کردن برنج ‌های درسته و سالم از برنج شکسته در کارخانه، از دستگاهی به نام بوجار استفاده می‌کنند. در این مقاله به بررسی انواع برنج شکسته، سر لاشه و نیمدانه، و همچنین به کاربرد آن‌ها می‌پردازیم. برای خرید برنج شکسته و نیم دانه به صفحه فروشگاه برنج آرتا رحیمی مراجعه فرمایید. در ادامه مطلب با ما همراه باشید. برنج یکی از انواع غلات است که به دلیل داشتن مواد مغذی باعث افزایش سطح انرژی و کاهش روند پیری می‌شود. خواص برنج باعث شده است که امروزه بر سر بسیاری از سفره‌های ایرانی از برنج به عنوان غذای اصلی یاد کنند. معمولا از برنج علاوه بر تهیه غذای اصلی برای پخت نان، تهیه آرد، انواع آش و... استفاده می‌شود. برای خرید برنج ایرانی به فروشگاه اینترنتی برنج آرتا رحیمی مراجعه نمایید.

برنج نیم دانه چیست؟

شالی کشاورزان پس از برداشت، برای بهره‌برداری و تبدیل برنج سفید، به کارخانه شالیکوبی برده می‌شوند. در کارخانه با استفاده از دستگاه‌های مخصوصی، برنج را برای مصرف آماده می‌کنند. در مواردی ممکن است برنج ها در هنگام شالیکوبی از مقاومت بالایی برخوردار نباشند و در اثر خشک شدن و فشار پوستکن، شکسته شوند.

بنابرین برنج نیمدانه یکی از انواع برنج‌های شکسته است که در فرآیند غربال کردن برنج پس از تبدیل شالی به برنج، به دست می‌آید. کیفیت برنج نیمدانه، با توجه به نوع برنج سالم متفاوت است؛ و دانه‌های ریزی به اندازه یک-سوم ضایعات دارد. برنج نیمدانه، تقریباً نصف برنج‌های سرلاشه هستند.

برنج شکسته بخریم یا نه

برنج سرلاشه چیست؟

برای تجاری سازی برنج، کارخانه داران و فروشندگان برنج مرغوب، معمولاً یک بار دیگر برنج‌های تولید شده را الک و بوجار می‌کنند. در این فرآیند، برنج دو الکه و یکدست به وجود می‌آید؛ که به ته‌مانده غربال، برنج سرلاشه می‌گویند. برنج شکسته سرلاشه، نسبت به برنج نیمدانه بزرگتر، و تا اندازه دو-سوم دانه برنج کامل می‌رسد.

فواید برنج لاشه

مطابق بررسی‌های انجام شده، برنج لاشه، نسبت به برنج سالم، از عطر و بوی بیشتری برخوردار است. همچنین برنج‌ شکسته به راحتی قابل هضم هستند و از آن‌ها برای پخت غذاهای متنوع استفاده می‌کنند. البته مهمترین مسئله برای مزایای برنج شکسته ، قیمت کمتر نسبت به برنج کامل است.

لاشه برنج سورت شده

دستگاه سورتینگ، علاوه بر اینکه دانه‌های سر شکسته و کوچک را از دانه بلند و سالم جداسازی می‌کند، بلکه بر اساس رنگ نیز، ناخالصی برنج را به عنوان ضایعات در نظر می‌گیرد. برنج سرلاشه، معمولاً به اندازه همان برنج سالم، قابلیت مصرف دارد.

برنج شکسته بخریم یا نه

کاربرد برنج سرلاشه

همانطور که در عناوین بالا گفته شده است، برنج شکسته سرلاشه به دلیل داشتن هضم آسان، و عطر و بوی بالا برای پخت انواع غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد. از کابردهای برنج سرلاشه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پخت غذای ترکیبی: یکی از کاربردهای برنج سرلاشه، پخت انواع غذاهای ترکیبی مانند کوفته، دلمه، ته چین و...است. برنج سرلاشه تفاوت چندانی با برنج سالم ندارد. به همین دلیل بسیاری از مردم برای پخت غذای خود از این نوع برنج استفاده می‌کنند.

تهیه برنج کته: از دیگر کاربردهای برنج سرلاشه، تهیه برنج کته است. این برنج به دلیل همراهی ریشک شالی معطر است، و برای تهیه برنج کته مناسب است. بسیاری از افراد مسن از برنج سرلاشه برای وعده‌های غذایی خود استفاده می‌کنند.

کاربرد برنج نیمدانه

اگرچه ممکن است برنج‌ نیمدانه ، نسبت به برنج سالم از اندازه کوچکتری برخوردار باشند؛ اما قیمت مناسب و پخت آسان برنج نیمدانه باعث شده است که برای تهیه غذاهای ثانویه و فرعی، از این نوع برنج استفاده کنند.

تهیه آرد برنج : یکی از کاربردهای اصلی برنج نیمدانه، تهیه آرد برنج است. آرد برنج یکی از پرکاربردترین آردهای موجود در کارگاه‌های تهیه کیک و شیرینی است. از آرد برنج برای پخت انواع شیرینی، کیک، کلوچه و... استفاده می‌شود.

تهیه ماکارانی: در بسیاری از کارخانجات تولید ماکارانی و غلات، از برنج نیمدانه نیز برای درست کردن ماکارانی استفاده می‌کنند؛ که خواص معدنی محصولات تولیدی را دو چندان می‌کند.

تهیه نان: کاربرهای دیگر برنج نیمدانه، تهیه نان است. برای تهیه نان از برنج نیمدانه، ابتدا آن را تبدیل به آرد کرده و از آن برای پخت نان لواش و انواع نان محلی استفاده می‌کنند.

پخت انواع آش: برنج نیمدانه نسبت به برنج سالم سریع‌تر پخت می‌شود. به همین دلیل برای پخت انواع آش دانه، شله زرد، شیرآش، حلیم، سوپ، فرنی و... از برنج نیمدانه استفاده می‌کنند.

برنج شکسته بخریم یا نه

بهترین نوع برنج لاشه

بهترین نوع برنج سرلاشه و نیمدانه ، از مناطقی تهیه می‌شوند که به کشت برنج با کیفیت می‌پردازند. در واقع هر منطقه‌ای که از برنج سالم با کیفیتی برخوردار باشد، نیمدانه و سرلاشه با کیفیتی نیز دارد؛ چرا که برنج شکسته، از الک شدن برنج اصلی تهیه می‌شوند. بنابرین برای تهیه بهترین برنج شکسته و لاشه با قیمت مناسب از خانواده برنج طارم محلی و طارم هاشمی، به شرکت صنایع غذایی آرتا رحیمی گلستان مراجعه کنید.

نیمدانه برنج دمسیاه

مناطق شمالی ایران، دارای برنج با کیفیت مرغوب و درجه یک است. برنج شکسته طارم دمسیاه و نیمدانه برنج شیرودی از بهترین نوع لاشه برنج محسوب می‌شوند. اگر امکان مراجعه به کارخانه برنج برای شما مقدور نیست. ما در شرکت صنایع غذایی آرتا رحیمی گلستان، سفارش اینترنتی انواع برنج شمال و نمیدانه طارم محلی را برای مشتریان عزیز تدارک دیده‌ایم. کافی است با ما تماس بگیرید.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی کاربرد برنج سرلاشه و برنج نیم دانه که دو نمونه اصلی از برنج‌های شکسته هستند، پرداخته‌ایم. برنج شکسته به دلیل داشتن قیمت مناسب، برای پخت غذای متنوع مورد استفاده قرار می‌گیرد. به برنج‌هایی که نسبت به دانه اصلی کمی کوچکتر هستند یا دارای نوک شکسته باشند، برنج سرلاشه، و به ریزتر از آن نیمدانه می‌گویند.

برای تهیه برنج لاشه، شکسته سرلاشه، و نیمدانه می‌توانید از مناطق شمال ایران که به تولید برنج‌های طارم با عطر و طعم بالا می‌پردازند، مراجعه کنید. همچنین بصورت آنلاین از سایت آرتا رایس ، بدون واسطه و با قیمت ارزان، خرید کنید.

برچسب ها

قیمت برنج نیم دانه عنبر بو قیمت برنج نیم دانه برای شله زرد قیمت برنج نیم دانه دودی برنج نیم دانه دیجی کالا قیمت برنج نیم دانه علی کاظمی برنج نیم دانه معطر برنج نیم دانه کیلویی چند تفاوت برنج نیم دانه و لاشه فروش برنج نیم دانه ارزان برنج سرلاشه فریدونکنار قیمت برنج نیم دانه فریدونکنار قیمت برنج شکسته هاشمی برنج شکسته گلستان قیمت برنج طارم شکسته آذوقه برنج شکسته چیست قیمت برنج نیم دانه در بازار قیمت برنج شکسته ایرانی قیمت برنج نیم دانه هاشمی امروز



ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها