بنر  1

برنج قهوه ای برای سلامتی بهتر است یا برنج سفید؟

25/اردیبهشت/1402 وبلاگ
بدون دیدگاه

برنج بخش مهمی از رژیم غذایی بسیاری از مردم در سراسر جهان است. برنج با انواع مختلف و طیف وسیعی از کاربردهای ممکن، می‌تواند یک ماده خوشمزه، مغذی و همه کاره باشد. دو نوع اصلی برنج موجود در ایران برنج سفید و قهوه‌ای است. هر دو نوع برنج از یک دانه به دست می‌یند، اما برنج سفید مراحل بیشتری را برای تصفیه و فرآوری طی می‌کند. برنج قهوه‌ای نوعی از غلات کامل است.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت‌های تغذیه‌ای  برنج سفید و قهوه‌ای، اینکه کدام برنج در شرایط خاص بهتر است و خطرات و ملاحظات احتمالی، ادامه مطلب را بخوانید.

 

تغذیه

برنج قهوه‌ای نسبت به برنج سفید، حاوی مقدار پروتئین، فیبر و کربوهیدرات بیشتری می‌باشد. به گفته وزارت کشاورزی، یک فنجان برنج سفید با دانه متوسط، پخته شده، غنی شده با وزن 186 گرم، حاوی مواد مغذی زیر است:

242 کیلو کالری (کیلو کالری)
4.43 گرم پروتئین
0.39 گرم چربی
53.2 گرم کربوهیدرات
0.56 گرم فیبر

برنج همچنین حاوی طیف گسترده ای از ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله فولات است. برنج غنی شده حاوی مواد مغذی بیشتری نسبت به برنج غنی نشده است.

یک فنجان برنج قهوه ای دانه بلند پخته شده به وزن 202 گرم حاوی موارد زیر است:

248 کیلو کالری
5.54 گرم پروتئین
1.96 گرم چربی
51.7 گرم کربوهیدرات
3.23 گرم فیبر
همچنین حاوی فولات، آهن و سایر ویتامین ها و مواد معدنی است.

 

برنج سفید، همان برنج قهوه‌ای است که سبوس و جوانه آن حذف شده است. سبوس و جوانه هر دو حاوی مواد مغذی ارزشمندی هستند. در نتیجه، برنج سفید فاقد برخی آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌های گروه B، مواد معدنی، چربی‌ها، فیبر و مقدار کمی پروتئین است.

گفته می‌شود، تولیدکنندگان بسیاری از انواع برنج سفید را غنی‌سازی می‌کنند تا مواد مغذی از دست رفته در طول فرآوری را جایگزین کنند. در ایالات متحده، آنها ویتامین‌های B - از جمله تیامین، نیاسین، و اسید فولیک - و همچنین آهن را به برنج سفید اضافه می کنند.

همانطور که جدول بالا نشان می دهد، برنج قهوه ای به جز آهن و فولات، ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتری نسبت به برنج سفید دارد. هر دو برنج سفید و قهوه ای به طور طبیعی فاقد گلوتن هستند.

 

کدام برنج بهتر است؟

در برخی موارد، یک نوع برنج ممکن است بر دیگری ارجحیت داشته باشد. در ادامه مشخص خواهد شد که  برنج سفید یا برنج قهوه‌ای برای کدام افراد خاص و در چه شرایط یا اهدافی بهتر است. برنج طارم سنگی یا برنج طارم دم سیاه ؟؟

 

بیماری کلیوی

برنج قهوه‌ای نسبت به برنج سفید حاوی فسفر و پتاسیم بیشتری است. افراد مبتلا به بیماری کلیوی ممکن است نیاز به محدود کردن این مواد مغذی در رژیم غذایی خود داشته باشند.

این به این دلیل است که بیماری کلیوی باعث می‌شود کلیه‌ها کمتر قادر به تنظیم صحیح سطوح این مواد مغذی در بدن باشند. به عنوان مثال، اگر سطح پتاسیم بیش از حد افزایش یابد، می‌تواند به سایر مشکلات مربوط به سلامتی مانند حمله قلبی منجر شود. در موارد زیر نیز، برنج سفید ممکن است بهتر از برنج قهوه‌ای باشد:

  • رژیم غذایی کم فیبر برای افرادی که:

دیورتیکولیت دارند

اسهال دارند

بیماری التهابی روده دارند

انسداد ناشی از سرطان کولورکتال وجود دارد

عمل جراحی مربوط به دستگاه گوارش انجام داده اند

برنج سفید نسبت به برنج قهوه‌ای فیبر کمتری دارد، بنابراین ممکن است انتخاب بهتری برای این افراد باشد.

 

انجمن قلب آمریکا (AHA) پیشنهاد می‌کند برای کاهش خطر ابتلا به موارد زیر، غذاهای کامل را به جای غذاهای تصفیه شده، مانند برنج سفید انتخاب کنید:

کلسترول بالا
فشار خون بالا
دیابت نوع 2
سکته
چاقی
بیماری قلبی
یبوست

 

خطرات

برخی از افراد در مورد اینکه آیا خوردن برنج مفید است یا خیر، نگرانی هایی را مطرح کرده اند. در زیر برخی از این نگرانی ها را بررسی می کنیم.

 

سموم

برخی از مردم نگران هستند که آرسنیک موجود در برنج می‌تواند منجر به سرطان مثانه یا ریه شود.

گزارشی در سال 2014 توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به این نتیجه رسید که آرسنیک می‌تواند در برنج قهوه‌ای یا سفید وجود داشته باشد، اما به دلیل تجمع در برنج قهوه‌ای، احتمال بروز آن در برنج قهوه‌ای بیشتر است.

سازمان غذا و داروی آمریکا به این نتیجه رسید که ممکن است برای زنان بهتر باشد از مصرف برنج در دوران بارداری خودداری کنند و برای کودکان تا سن 6 سالگی نیز مصرف برنج توصیه نمی‌شود.

 

افزایش وزن

برنج یک غذای نشاسته‌ای و سرشار از کربوهیدرات است. افرادی که برنج زیاد می خورند و کم ورزش می‌کنند ممکن است متوجه افزایش وزن شوند.

در مطالعه‌ای روی 437 کارگر کارخانه ژاپنی، کسانی که به مدت یک سال برنج سفید زیادی می‌خوردند، وزن اضافه می‌کردند، در حالی که آن‌هایی که کمتر برنج سفید می‌خوردند وزن خود را حفظ کردند. کسانی که برنج قهوه ای می خوردند بدون توجه به میزان مصرف برنج، وزن خود را حفظ کردند.

محققان به این نتیجه رسیدند که خوردن هر مقدار برنج قهوه‌ای ممکن است به جلوگیری از افزایش وزن کمک کند.

 

برنج و دیابت

یک بررسی از مطالعات انجام شده در سال 2012 به ارتباط احتمالی بین مصرف برنج سفید و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 پرداخت.

نویسندگان شواهدی یافتند که نشان می‌دهد مصرف بیشتر برنج سفید می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را به‌ویژه در افراد آسیایی افزایش دهد.

یک مطالعه دیگر به این نتیجه رسید که افرادی که حداقل پنج وعده (هر یک سوم فنجان) برنج سفید در هفته می‌خورند، 17 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستند. در مقابل، افرادی که حداقل دو وعده برنج قهوه‌ای در هفته می‌خوردند نسبت به افرادی که به ندرت برنج می‌خوردند، ۱۱ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ بودند.

محققان به این نتیجه رسیدند که خوردن برنج قهوه ای می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند، به خصوص اگر افراد از برنج سفید به قهوه‌ای تغییر ذائقه دهند.

برخی از اثرات مفید ممکن است به دلیل مقادیر بالای فیبر نامحلول و منیزیم در برنج قهوه‌ای باشد.

 

گرم کردن مجدد برنج

نگهداری و گرم کردن مجدد برنج می‌تواند خطر مسمومیت غذایی را به همراه داشته باشد. برای جلوگیری از این امر، مردم باید فقط به اندازه نیاز برای یک وعده غذا بپزند.

اگر  نیاز به نگه داشتن برنج برای یک وعده غذایی دیگر دارید، باید:

  • آن را در اسرع وقت، ترجیحاً ظرف 1 ساعت خنک کنید.
  • آن را بیش از 24 ساعت در یخچال نگهداری نکنید.
  • اطمینان حاصل کنید که برنج در هنگام گرم شدن مجدد تماماً داغ باشد.
  • از گرم کردن مجدد آن برای بار دوم خودداری کنید.

 

خلاصه مطلب

به طور کلی، به نظر می‌رسد برنج قهوه‌ای انتخاب سالم‌تری نسبت به برنج سفید باشد، اگرچه برنج سفید ممکن است در برخی شرایط انتخاب بهتری باشد. با این حال، مردم تنها زمانی از مزایای هر نوع برنج بهره‌مند می‌شوند که آن را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم مصرف کنند.

نکته دیگر این است که برخی از انواع برنج بیشتر از سایرین مناسب غذاهای برنجی هستند. دسرهای برنج، پائلا و برنج چسبنده، برای مثال، ممکن است فقط با انواع برنج سفید به خوبی درست شوند.

اگرچه برنج قهوه ای فیبر بیشتری نسبت به برنج سفید دارد، اما فیبر کمتری نسبت به بسیاری از غلات کامل دیگر دارد.

این ممکن است گزینه خوبی برای افرادی باشد که می‌خواهند غلات کامل بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کنند اما قصد دارند به تدریج فیبر اضافه کنند. افزودن سریع غذاهای حاوی فیبر به رژیم غذایی می‌تواند منجر به نفخ، یبوست و سایر اشکال ناراحتی شکمی شود.

هنگام خرید عمده برنج، بهتر است برنج غنی شده را انتخاب کنید. این کار ارزش غذایی بالای محصول را تضمین می‌کند.

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها