بنر  1

تفاوت برنج ندا و فجر | بررسی جامع

5/تیر/1402 وبلاگ
بدون دیدگاه

ندا و فجر دو نام مطرح در بازار برنج ایران هستند که در بین مصرف‌کنندگان، طرفداران بسیاری دارند. در این مقاله، به بررسی تفاوت‌های مهم بین این دو نوع برنج پرداخته خواهد شد. برنج فجر و برنج ندا جز بهترین برنج‌های ایرانی محسوب می‌شوند.

 

تفاوت‌های بین برنج ندا و فجر

اصلی‌ترین تفاوت‌های این دو برنج، قیمت، شکل و اندازه دانه، رنگ و طعم آن‌هاست.

برنج ندا به دلیل کیفیت و قیمت بالاتر، بیشتر در صنایع غذایی مصرف می‌شود؛ در حالی که برنج فجر مناسب برای استفاده در آشپزی خانگی و روزمره است. در نواحی مختلف کشور، تفاوت‌هایی در محل تولید و برداشت این دو نوع برنج وجود دارد.

 

توضیح درباره برنج ندا

برنج ندا یکی از معروف‌ترین انواع برنج در بازار است. یکی از ارقام پرمحصول قابل کشت در اراضی شالی‌زاری کشور که بیشترین سطح زیر کشت بین انواع پرمحصول برنج در استان مازندران را دارا بوده است.

رنگ دانه این برنج، سفید و تا حدودی شیشه‌‌ای و شفاف بوده، عطر و بوی خاصی ندارد، ارزش غذایی آن متوسط تا پائین بوده و برنج پخته شده آن تا حدودی نرم است اما ولی ماندگاری خوبی پس از پخت ندارد. برخی کشاورزان مازندرانی به اصطلاح آن را «طارم ندا» می‌نامند.

طول دانه برنج قبل از پخت 56/6 تا ۷ بوده و پس از پخت به 52/10 میلی‌متر می‌رسد. نسبت طویل شدن دانه 06/1 و نسبت عریض شدن آن، حدود 95/1 میلیمتر است که نشان دهنده کمی چاق و توپر بودن دانه برنج می‌باشد.

غلظت ژل و درجه حرارت ژلاتینی شدن دانه این برنج، متوسط و میزان آمیلوز دانه برنج 2/26 درصد است. متوسط عملکرد این محصول، بسیار خوب و حدود ۷۵۰۰ کیلوگرم شلتوک در هکتار می‌باشد.

ویژگی‌های برجسته آن شامل طعم مطبوع، کیفیت بالا و دانه‌های کوچکتر است.

به علت خواص مفید برای سلامتی، برنج ندا در صنایع غذایی و بسته‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 

توضیح درباره برنج فجر

برنج فجر از دیگر انواع پرمصرف برنج در کشور است. فجر یکی دیگر از ارقام پرمحصول است که از سال ۱۳۷۷ در استان مازندران کشت می‌گردد.

این رقم برخلاف اکثر ارقام پرمحصول، تاحدودی کیفی و خاصیت آروماتیک یا عطری داشته و از طعم مناسبی نیز برخوردار است.

رنگ دانه برنج، سفید کدر و در حال حاضر یکی از باکیفیت‌ترین انواع برنج ایرانی است که در معیارسنجی قیمت‌ خرید تضمینی انواع پرمحصول برنج، در گروه یا طبقه یک قرار دارد.

طول دانه قبل از پخت 02/8 میلی‌متر بوده و پس از پخت به 28/10 میلی‌متر می‌رسد. نسبت طویل شدن دانه 28/1 میلی‌متر و نسبت عریض شدن آن، 88/1 میلی‌متر است. همچنین درجه حرارت ژلاتینی شدن آن (پائین) حدود ۶ و قوام ژل یا غلضت ژل ۶۸ است که نشانگر نرم بودن این رقم پس از پخت می‌باشد.

میزان آمیلوز آن 9/22 درصد است که نزدیک به ارقام کیفی و مطلوب بوده و از عملکرد مناسب و قابل قبولی (حدود ۶ تا 5/6 تن شلتوک در هکتار) برخوردار است.

راندمان تبدیل این رقم حدود ۶۶ درصد است و از ارقامی می‌باشد که دوره رشد و نمو آن متوسط (۱۲۰روزه) بوده و در مقابل ورس، مقاوم است و ریزش دانه ندارد.

 

مقایسه‌ی قیمت و توزیع برنج فجر و برنج ندا

برنج ندا به دلیل کیفیت بالا و ویژگی‌های خاص، قیمتی بیشتر نسبت به برنج فجر دارد.

در بازار، برنج ندا به عنوان یک برند معتبر تلقی می‌شود و معمولاً در فروشگاه‌های معتبر و زنجیره‌ای موجود است. از طرفی، برنج فجر قابلیت دسترسی آسان‌تری دارد و می‌توان آن را از فروشگاه‌های عمده فروشی و حتی برخی از فروشگاه‌های خرده فروشی نیز خریداری کرد.

 

اندازه و شکل دانه برنج فجر و برنج ندا

دانه‌های برنج ندا به صورت کوچکتر و گرد است، در حالی که برنج فجر دانه‌هایی بزرگتر و معمولاً بلندتری دارد.

شکل و اندازه دانه برنج ندا باعث می‌شود که در تهیۀ غذاهای خاص مورد استفاده قرار گیرد، در حالی که برنج فجر به دلیل دانه‌های بزرگتر، برای غذاهای عمومی و آشپزی خانگی معمولی مناسب‌تر است.

 

رنگ و طعم برنج ندا و برنج فجر

برنج ندا رنگی سفید و یکدست و طعم غیرمتمایز و ملایمی دارد.

برنج فجر در برخی موارد می‌تواند رنگی زردتر و طعمی قوی‌تر داشته باشد.

 

جمع‌بندی

در این مقاله سعی شد به صورت کاربردی تفاوت‌های دو برنج پرطرفدار ایرانی شرح داده شود. در نهایت خرید بهترین برنج به سلیقه خود شما بستگی دارد و هرکدام دارای مزایای خاص خود می‌باشند. کارخانه شالیکوبی آرتا رحیمی دارای استانداردهای بین‌المللی ایزو 10002 و ایزو 22000، در طی 12 سال فعالیت موفق و گسترده خود در تلاش بوده تا همواره محصولی با کیفیت بی‌نظیر در اختیار مشتریان خود قرار دهد تا همگان بتوانند طعم واقعی یک برنج ایرانی درجه یک را تجربه کنند.

برای خرید محصولات درجه یک شرکت صنایع غذایی آرتا رحیمی، می‌توانید از طریق فروشگاه سایت اقدام کرده و یا از طریق شماره‌های درج شده، به صورت مستقیم با کارشناسان فروش ما تماس حاصل نمایید.

 

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها