خواص برنج طارم هاشمی

30/فروردین/1402 وبلاگ
بدون دیدگاه

خواص برنج طارم هاشمی

کیفیت برنج طارم هاشم ، وابسته به عوامل متعددی از جمله زاویه تابش نور خورشید، حاصلخیزی خاک و در نهایت، رعایت تناوب کشت است و در صورتی که شالی‌کاران این موارد را به خوبی رعایت کنند، محصولی رده بالا و قابل رقابت تولید خواهند نمود.

برنج طارم هاشمی از معروف ترین برنج های موجود در بازار است. در شهرستان فریدونکنار و یا شهرستان هایی که از آب و هوای مرطوب مناسبی برخوردارند، نیاز به سموم کشاورزی نسبت به ارقام دیگر، در آن کمتر است. همچنین از خصوصیات اصلی برنج طارم هاشمی ری عالی و پخت با کیفیت آن است.

 

خواص برنج طارم هاشمی در هر 100 گرم

  • برنج از نظر طب سنتی دارای طبع سرد و خشک است.

  • ۱۰۰ گرم برنج سفید پخته شده ۱۳۰ کیلوکالری انرژی دارد.
  • ۱۰۰ گرم برنج قهوه‌ای پخته شده ۱۱۱ کیلوکالری انرژی دارد.
  • برنج طارم هاشمی ، کربوهیدرات بالایی دارد که نقش سوخت را برای بدن ایفا کرده و عملکرد مغز را نیز بهبود می‌بخشد.
  • خوردن روزانه برنج برای سلامتی بسیار مفید است زیرا چربی مضر، کلسترول یا سدیم بالا ندارد.

 

انواع برنج طارم هاشمی معطر

برنج هاشمی گرم، عطر بیشتری دارد. پس از آن طارم هاشمی و سپس هاشمی سرد از نظر عطر در رتبه های بعدی قرار دارند.
البته از نظر مجلسی بودن و زیبایی دانه، برنج هاشمی سرد از دو نوع دیگر برتر است. همچنین برنج هاشمی سرد از دو نوع دیگر خوش مزه تر و خوش خوراک تر است.

برنج هاشمی عطری باید روغنی باشد. یعنی رنگ آن کاملاً سفید نباشد. شالی باید در کارخانه جوری پوست گرفته شود که برنج کِرِم رنگ و زیبا باشد.

چنین برنجی توسط خط تولیدهای سنتی برنج، قابل فرآوری است. خط تولیدهای چینی معمولا برنج را سفید کوب می‌کنند و از عطر آن می‌کاهند.

برنج تولید شده در خط تولیدهای چینی پخت مجلسی ندارد و استخوانی تر قد می‌کشد. خط تولیدهای چینی به دلیل داشتن درصد شکسته، کمتر مورد استقبال هستند.

 

خواص برنج طارم فریدونکنار

برنج طارم هاشمی فریدونکنار عطر و طعم بسیار مطبوعی دارد. هم‌چنین رنگ این نوع از برنج سفید کدر و تا حدی متمایل به رنگ نباتی است. از دیگر ویژگی‌های برنج طارم فریدون کنار می‌توان به این مورد اشاره کرد که این برنج از نظر شکل ظاهری ریزتر از طارم هاشمی است. هم‌چنین لازم به ذکر است که برنج طارم فریدونکنار یکی از پرمصرف‌ترین برنج‌های داخلی می‌باشد که به دلیل کیفیت بالای پخت و استفاده زیاد آن در منازل و رستوران‌ها، به یک محصول محبوب و پرطرفدار تبدیل شده است.

 

نوع برنج

منطقه کشت رنگ دانه

میزان ری

طارم هاشمی

فریدونکنار سفید کدر

عالی

 

طول دانه این برنج ۷ میلی‌متر است که پس از پخت به ۸.۴ میلی‌متر می‌رسد. برنج طارم فریدونکنار اصطلاحا با نام‌های دیگری مثل برنج طارم عطری، طارم استخوانی و طارم محلی هم شناخته می‌شود. فاکتورهای محیطی مهمی از جمله آب و هوای مناسب، خاک حاصلخیز و رطوبت کافی منطقه، در خواص برنج طارم فریدونکنار نقش دارند. وجود این عوامل، شرایطی ایده‌آل در منطقه فریدونکنار ایجاد کرده است. به همین دلیل بهترین و با کیفیت‌ترین برنج طارم در این منطقه کشت می‌شود.

 

تأثیر عدم استفاده از کود شیمیایی در خواص برنج طارم هاشمی

شالیزارهای فریدونکنار به وسیله آب‌های رودخانه‌ای که حاوی بسیاری از مواد معدنی و املاح مفید برای کاشت برنج هستند، آبیاری می‌شوند. هم‌چنین برنج طارم فریدونکنار به دلیل استفاده کمتر از کودهای شیمیایی و سمومی که در مراحل تولید از آن‌ها استفاده می‌شود، از کیفیت بسیار مرغوبتری برخوردار است. علاوه بر آن، تالاب‌های فریدونکنار در فصل پاییز و زمستان مسیر میلیون‌ها پرنده مهاجر است.

وجود پرندگان مهاجر باعث اضافه شدن حجم زیادی کودهای پرنده به شالیزار می‌شود و کودهای طبیعی پرندگان به دلیل دارا بودن حجم زیادی فسفر و نیتروژن، موجب غنی شدن خاک مزرعه می‌شود و این موضوع، مصرف کودهای شیمیایی را به حداقل می‌رساند. سلامت و تا حدی ارگانیک بودن کشت، باعث افزایش خواص برنج طارم هاشمی می‌شود. نکته قابل توجه دیگر این است که این پرندگان با خوردن انواع حشرات و کرم‌ها، باعث دفع آفات از مزارع و شالیزارهای فریدونکنار می‌شوند.

 

نتیجه

برنج طارم یکی از شناخته‌شده‌ترین انواع برنج‌های ایرانی است که نه تنها برای پخت روزانه در منزل بلکه برای مجالس و مهمانی‌ها هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، خواص برنج طارم هاشمی بسیار زیاد است و این برنج محلی در بازارهای داخلی و بین‌المللی عرضه شده و مورد استقبال قرار گرفته است.

 

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها