آشنایی با روش های تقلب در برنج

2/آبان/1401 وبلاگ
بدون دیدگاه

آشنایی با روش های تقلب در برنج : متاسفانه روز به روز متقلبان، خلاقیت‌های بیشتری برای تقلب در برنج به خرج می‌دهند که کار را برای ما سخت‌تر می‌کند. اما مطمئن باشید که اگر پس از خواندن این مطلب قصد تهیه برنج را داشته باشید، با مطالعه و آگاهی بیشتر اقدام به خرید خواهید کرد. برنج‌ها را دقیق‌تر نگاه کنید و از نظر رنگ و اندازه حتماً آن‌ها را بررسی کنید. همچنین سعی کنید نمونه‌هایی، از تمامی نواحی کیسه برداشته و آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید. شاید برایتان جالب باشد که گاهی حتی کشاورزان و متخصصان شناخت برنج، در دام انسان‌های متقلب می‌افتند؛ بنابراین در صورت رخداد اشتباه خود را سرزنش نکنید. تنها لازم است از فروشنده معتبر خرید کنید.

ترکیب برنج گران‌ قیمت با برنج‌ های پر‌محصول

تنوع انواع برنج، بسیار بالاست. بنابراین ممکن است یک برنج مرغوب و یک برنج نامرغوب، در ظاهر شبیه به هم باشند و همین مسئله باعث می‌شود که فروشندگان، برنج‌های پرمحصول را با مقدار کمی برنج مرغوب مخلوط کرده و به فروش برسانند. متاسفانه تشخیص مرغوبیت برنج، در چنین موقعیتی بسیار سخت است.

همچنین یادتان باشد اگر این بار برای خرید برنج ایرانی به بازار رفتید، علاوه بر قیمت‌ها و اسامی، حتماً به دانه‌های برنج مورد‌نظر توجه کنید. کمی از برنج را بر روی کف دست خود بریزید و مشاهده کنید که آیا تمامی دانه‌ها با هم، هم‌اندازه هستند یا اندازه‌های مختلفی دارند. در صورتی که تفاوت اندازه‌ها بیش از حد بود و یا حس کردید بعضی دانه‌ها خرد شده‌اند، شک نکنید که این محصول ترکیبی از برنج مرغوب و برنج نیم‌دانه است! لازم است بدانید که برنج خرد شده فقط باید با نام نیم‌دانه فروخته شود. مثلاً طارم نیم‌ دانه ، نیمه برنج شیرودی ، نیم دانه برنج دم سیاه و
متاسفانه بسیار کم پیش می‌آید که این برنج‌های مخلوط، ترکیبی از دانه و نیم‌دانه یک نوع برنج خاص باشند. سودجویان معمولاً نیم‌دانه‌ها را در این مخلوط‌ها، از برنج‌های نامرغوب انتخاب می‌کنند.

لازم به ذکر است در برخی برنج ها ممکن است برنج بوجار نشده باشد که در این صورت امکان وجود دانه های شکسته در برنج وجود دارد. برنج های بوجار نشده نسبت به بوجار شده قیمت کمتری در بازار دارند

آشنایی با روش های تقلب در برنج

مخلوط کردن ارقام مختلف

 مهترین این تقلب‌ها ناشی از اختلاط رقم‌های مختلف برنج است. بدین ترتیب که تقاضای مصرف کنندگان خرید برنج مرغوب با کیفیت پخت بالاست که قیمت بالاتری دارد. اما این برنج، با ارقام برنج با ظاهری مشابه اما با قیمت و کیفیت پایین­تر مخلوط می­شود. برای مثال برنج پرمحصول خزر را، با برنج طارم که برنجی محلی با محبوبیت بالاست مخلوط می کنند. ممکن است فروشنده برنج پرمحصول ندا را به جای طارم عرضه کند و چون رنگ برنج ندا ، سفید شفاف و تا حدودی شیشه‌ای است، ولی رنگ ارقام طارم سفید متمایل به کرم است، ادعا می کند به دلیل ماندن بیشتر در دستگاه سفیدکن، سفید و شفاف شده است. در صورتی‌که درون و بیرون برنج یک‌رنگ است.

اضافه کردن برنج­ شکسته

در مواردی نیز برنج های نیم دانه که حاصل شکسته شدن برنج­های آسیب دیده و یا فرایند بوجاری هستند، به برنج سالم افزوده می‌شود، در نتیجه قیمت تمام شده کاهش و یکنواختی کیفیت پخت به شدت افت می­کند.

به وجود آوردن بوی معطر

گاهی برای پوشاندن بوی ماندگی و یا ایجاد عطر در برنج های مخلوط، مقداری از برنج مرغوب را آرد کرده و به برنج ها می­افزایند. پس از هم‌زدن مخلوط حاصل، گردی نازک بر روی برنج­ها نشسته و عطری مناسب ایجاد می‌کند. اما این عطر پس از شست و شو یا آبکش شدن برنج از میان می‌رود. در برخی موارد فروشنده به جای برنج طارم دم‌ سیاه ، برنج طارم هاشمی به خریدار می‌دهد و خریدار هم متوجه نمی‌شود، زیرا برنج هاشمی هم مانند برنج دم‌سیاه عطر دارد ولی کمتر از آن و خریدار می پذیرد که برنج دم‌سیاه است

آشنایی با روش های تقلب در برنج

مخلوط کردن در انبار

نوع متفاوتی از مخلوط کردن نیز در انبارها در مرحله بسته‌بندی و گونی شدن صورت می‌گیرد، به این ترتیب که لوله‌ای در وسط گونی برنج گذاشته شده و درون آن برنج با قیمت پایین ریخته می‌شود و در ادامه اطراف، کف و سطح بالایی آن با برنج گران‌قیمت پوشیده می‌شود.

راه تشخیص برنج اصلی

برای تشخیص برنج اصلی ابتدا برنجی که قصد خرید آن را دارید، کاملا به هم زده تا چنانچه نوع دیگری از برنج در ظرف موجود است با برنج سایر قسمت­ها ترکیب شده و در نمونه برداشته شده وجود داشته باشد. در ادامه مشتی از برنج برداشته و آن را بین دو کف دست قرار دهید، سپس آن‌را با دقت بررسی و سپس بو کنید. برنج باید عاری از هرگونه آفت زنده، بوی کهنگی و یا بوی غیر متعارف باشد. برنج باید عاری از هرگونه آفت و لارو زنده که با چشم غیر مسلح دیده شود، باشد؛ همچنین بقایای آفات در برنج با کیفیت و درجه یک بسیار اندک بوده که درصورت وجود داشتن می­تواند بیانگر عدم نگهداری مناسب برنج یا فرآوری نامناسب آن باشد.

در برنج‌­های ارقام معطر، باید با توجه به نوع رقم برنج، بوی رقم مورد نظر را استشمام کنید. شدت بوی برنج مورد نظر را با توجه به نوع برنجی که قصد خرید آن را دارید و فروشنده ادعا دارد، بسنجید. سپس برنج را بر روی یک سطح تمیز، صاف و سفید رنگ مانند یک برگ سفید کاغذ، در مقابل نور کافی ترجیحا نور خورشید پخش کنید. برنج خریداری شده باید از لحاظ طول دانه­‌ها، عرض دانه‌ها، رنگ، کدورت و یا شفافیت و… یکنواخت باشد.

بنابراین در صورت امکان با استفاده از یک ذره‌­بین برنج­‌هایی با ظاهر یکسان و با نسبت طول به عرض یکسان می‌توانند متعلق به یک رقم برنج باشند. بعد از جداسازی برنج‌­ها براساس سایز و یا اندازه برنج­‌ها، دانه‌های شکسته شده را از برنج های سالم جدا کنید. در این مرحله به سراغ برنج‌­هایی می­رویم که دارای ترک و یا ساختار بندبند باشند. این ترک­‌ها در مقابل نور کافی قابل تشخیص می­باشند. این دانه‌­ها باعث کیفیت نامطلوب در پخت می­شوند. پس هرچه درصد آن­ها در نمونه برداشته شده کمتر، برنج شما مرغوب‌تر خواهد بود

آشنایی با روش های تقلب در برنج

اگر هریک از موارد بیان شده به­‌و‌یژه شکل ظاهری و سایز دانه‌­های برنج با یکدیگر تفاوت محسوسی داشت، برنج مورد بررسی یک‌شکل نبوده و با چند نوع برنج مخلوط شده است. با دانستن این موارد شما می­توانید نزدیکی قیمت اعلام شده با قیمت واقعی را مقایسه نمایید. همچنین وجود بقایای سبوس بر روی برنج رگه‌­های قرمزرنگ بر روی برنج و علایم فعالیت آفات یا میکروارگانیسم­ها ، لکه­‌های رنگی، دانه‌های با رنگ غیر متعارف و.. سبب کاهش درجه کیفیت برنج می‌شود.

از میان تمامی برنج‌های موجود در جهان، برنج ایرانی یکی از مرغوب‌ترین و متنوع‌ترین برنج‌ها است. برنج ایرانی انواع مختلفی دارد و با اسامی و قیمت‌های متنوع عرضه می‌شود. هر نوع آن، عطر،طعم و حتی طرز پخت مخصوص به خود را دارد. اما متاسفانه همین تنوع، راه را برای تقلب در برنج برای برخی فروشندگان سودجو باز کرده است.

قبل از بیان روش‌های تقلب در برنج، باید این نکته را به خاطر داشته باشیم که هر چه نوع برنج پرمحصول تر باشد، از مرغوبیت آن کاسته شده و همچنین به قیمت ارزان‌تری فروخته می‌شود. در مقابل اگر برنج کمیاب و مرغوب باشد، قیمت آن بیشتر است.

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها