بنر  1

طرز پخت برنج نیم دانه ایرانی

16/بهمن/1400 آشپزی
بدون دیدگاه

طرز پخت برنج نیم دانه ایرانی : احتمالا تا به حال اسم برنج نیم دانه را شنیده اید و اما برنج نیم دانه چیست ؟ در واقع به برنج هایی که طی فرآیند سفید شالیکوبی و سفید کردن دچار شکستگی شده اند نیم دانه می گویند. این برنج ایرانی از لحاظ طعم و مزه هیچ فرقی با نمونه معمولی برنج ندارد و به جز ظاهر تمامی خواص و ویژگی های برنج مرغوب را داراست.

با توجه به اینکه برنج یکی از مهم‌ترین وعده های غذایی خانواده‌های ایرانی است، خرید عمده برنج در زمان مناسب می‌تواند انتخاب بسیار خوبی باشد. قاعدتا خرید عمده برنج ایرانی در زمان جمع آوری محصول انجام می شود، زیرا در این فصل به دلیل حجم بالای عرضه، قیمت روز برنج ایرانی به کمترین حد خود می رسد.  اگر قصد خرید برنج ایرانی دارید حتما از تخفیفات ویژه آرتا رحیمی در فروشگاه برنج ما بهرمند شوید.

این برنج که جزء اقلام پر محصول محسوب می شود به دلیل شکل ظاهری آن دارای قیمتی به مراتب پایین تر از نوع ممتاز خودش می باشد. بر خلاف تصور برخی که احتمال می دهند کیفیت این برنج پایین تر باشد، تنها تفاوت این نوع محصول با دانه های برنج معمولی در ظاهر آن است. این موضوع صرفاً برای زمانی مدنظر قرار می گیرد که نیاز به پخت برنج و چلو در میهمانی های مجلل باشد در غیر این صورت این برنج از نظر خواص ارزش غذایی و همچنین مواد و ویتامین ها و املاح تشکیل دهنده هیچ تفاوتی با برنج معمولی نخواهد داشت

برنج نیم دانه از لحاظ خواص شبیه برنج معمولی دارای مقادیر قابل توجهی از کربوهیدرات است که منجر به ایجاد کالری بالا شده و فرآیندهای سوخت و ساز بدن را به پیش می برد. همچنین انواع ویتامین ب و املاح و مواد معدنی موجود در برنج، هنگام پخت، قابلیت جذب بالاتری پیدا کرده و نقش مفید خود را ایفا می کنند.این نوع برنج را که گاهی با نام های برنج نیم دانه معطر و برنج نیم دانه عطری خوانده می شود از انواع نژادهای خوش عطر و بو برنج است و مصارف مختلف نیم دانه می توان به تهیه انواع دسر اشاره کرد .

مصرف نیم دانه معمولا برای پخت سوپ ها می توان از ان استفاده کرد و همچنین در پخت شعله زرد نیم دانه بهتر است. البته در پخت بعضی از کته ها و دمی برنج نیم دانه بهتر است ، برای تهیه شیر برنج و سوپ برنج و آش برنج هم می توانید از برنج نیم دانه استفاده نمایید

طرز پخت برنج نیم دانه ایرانی به صورت آبکش

برنج نیم دانه به صورت کته و آبکش پخته می شود. برای پخت برنج آبکش در ابتدا برنج را می شوریم و مقداری نمک در آن می ریزیم و به مدت دو تا سه ساعت برنج را خیس می کنیم. در یک قابلمه آب را تا نصفه پر می کنیم تا آب به جوش بیاید و در آب در حال جوش مقداری نمک می ریزیم و بعد برنج خیس شده را به آن اضافه می کنیم پس از گذشت چند دقیقه وقتی برنج یکم نرم شد و مغز آن خشک نبود برنج را در این مرحله آبکش می کنیم. در این مرحله وقتی برنج را آبکش کردیم داخل قابلمه می ریزیم و مقداری روغن و کمی آب را به برنج اضافه می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم و روی حرارت ملایم می گذاریم در این حالت وقتی برنج بخار کرد پارچه ای را به عنوان دمکنی روی درب قابلمه می گذاریم و بعد از ۳۰ الی ۴۰ دقیقه برنج آماده می شود.

نکته برای جلوگیری از خمیر شدن برنج از دم کنی استفاده کنید.زمانی که برنج را برروی شعله گذاشتید پنج دقیقه اول شعله را زیاد کنید تا برنج به بخار بیافتد و بعد شعله را کم کنید.بعد از 20 دقیقه مقدار کمی روغن جامد یا کره داغ شده به همراه نمک به روی برنج در قابلمه بریزید.

طرز پخت برنج نیم دانه ایرانی به صورت کته 

برنج را بشویید و به مدت زمان لازم همراه با آبلیمو خیس دهید ( برنج تازه 1 الی 2 ساعت و برنج کهنه باید 12 ساعت خیسانده شود ) آبلیمو را برای سفید کردن دانه ها اضافه کنید تا ظاهر برنج خوب شود. در مرحله دوم برنج را داخل قابلمه مد نظر بریزید و یک قاشق غذا خوری به آن اضافه کنید، زمان پخت برنج مقدار آب را حتما اندازه کنید بطوریکه آب یک بند انگشت از برنج بالاتر باشد. شعله را روشن کنید با حرارت زیاد بجوشانید تا آب آن تبخیر شود اینکار تقریبا به مدت 15 دقیقه باید طول بکشد ( در حین جوشیدن هم بزنید تا حرارت به صورت مساوی پخش شود، زمانی که آب برنج تبخیر شد شعله را کم کنید و یک قاشق غذای خوری کره یا روغن جامد روی برنج بریزید و سپس دم کنی را بذارید و بعد از 30 دقیقه برنج آماده است.

 

برچسب ها

طرز پخت برنج نیم دانه نی نی سایت طرز پخت برنج لاشه ایرانی طرز پخت برنج نیم دانه هاشمی



ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها