بنر  1

هر ۱۰ کیلو برنج برای چند نفر است ؟

20/فروردین/1401 آشپزی - وبلاگ
بدون دیدگاه

هر ۱۰ کیلو برنج برای چند نفر است :  برنج هنگامی که پخته می­ شود حجم و وزنش افزایش می­ یابد زیرا تقریبا دو برابر به آن آب افزوده می ­شود. اگر می­خواهید مقیاسی برای اندازه­ ی برنج پخته داشته باشید باید بگوییم که برای هر نفر بین ۱۲۵ تا ۲۵۰ گرم برنج پخته مورد نیاز است. ( بسته به سن و اشتها و منطقه و … ) بنابراین می­توان گفت یک کیلوگرم از بهترین برنج ایرانی پخته شده می­تواند ۴ تا ۸ نفر را سیر کند. اینکه کدام وزن را انتخاب کنید کاملا به تجربه شما نیز بستگی دارد. زیرا هر آشپزی بعد از مدتی به یک شناخت و دقت در انتخاب اندازه­ ها می­ شود و یا به اصطلاح اندازه دستش می­ آید.

یک کیلوگرم برنج برای چند نفر است ؟

به طور کلی هر پیمانه­ ی سرخالی برنج (پیمانه پلوپز) حدود ۱۵۰ گرم وزن دارد. با این حساب می­توان گفت یک کیلو گرم برنج طارم دم سیاه حدود هفت پیمانه­ ی پلوپز می­ باشد. اگر بخواهیم بدون در نظر گرفتن هیچ مساله ­ی جانبی برنج را پیمانه کنیم باید بگوییم چون هر پیمانه­ ی پلوپز برای یک نفر کافی است پس یک کیلوگرم برنج حدودا برای هفت الی هشت نفر پاسخگو می­ باشد.

هر ۱۰ کیلو برنج برای چند نفر است ؟

هر ۱۰ کیلو برنج برای چند نفر است؟

عوامل مختلفی برای مقدار برنج برای هر نفر وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

نوع برنج : هنگام اندازه زدن برنج باید به نوع آن توجه کنید. اگر از برنج هندی استفاده می­ کنید باید به این نکته دقت کنید که برنج­ هندی بیشتر قد می­ کشد و پس از پخت حجم آنها افزایش می­ یابد و یا به اصطلاح عامیانه ری می­ کنند، از این رو می­ توان گفت یک کیلوگرم برنج هندی برای حداقل ۱۰ نفر می­ تواند کافی باشد. اما در مورد برنج ایرانی قضیه کمی فرق می­ کند. برنج ایرانی از نظر طعم و کیفیت بالاتر از برنج هندی است اما خیلی قد نمی­کشد و ری ندارد از این رو هنگام استفاده از برنج فجر ایرانی عقل حکم می­کند هر پیمانه را برای یک نفر در نظر بگیرید. بنابراین هر یک کیلوگرم برنج ایرانی برای هفت یا نهایتا هشت نفر کافی است.

هر ۱۰ کیلو برنج برای چند نفر است ؟

غذایی که با برنج سرو می­ شود: اگر قرار است که برنج به همراه یک نوع خورش سرو شود پس برنج غذای اصلی محسوب می­ شود و باید همان یک پیمانه برای یک نفر را در نظر گرفت اما چنان چه در کنار این غذا، غذاهای دیگری نیز وجود دارد و یا اینکه پلو را می ­خواهید با کباب سرو کنید قضیه کمی فرق می­ کند زیرا در اینصورت برنج به مقدار کمتری خورده می­شود و یک کیلوگرم برنج حتی شاید برای ده الی دوازده نفر نیز کافی باشد. (خیلی از افراد دوست دارند کباب را با نان میل کنند نه با برنج)

منطقه ­ای که برنج در آن پخت می­شود: بله تعجب نکنید منطقه نیز در پیمانه برنج مهم است. به عنوان مثال این که یک کیلوگرم برنج برای چند نفر کافی است در اروپا و آسیا متفاوت است. از آنجا که برنج در سبد غذایی مردم اروپا چندان پررنگ نیست آنها برای هر نفر ۶۰ گرم برنج را کافی می­ دانند و این یعنی در اروپا یک کیلوگرم برنج برای ۱۵ تا ۱۸ نفر کافی است.

سن و جنسیت افراد: یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر روی پیمانه برنج سن افراد است. به طور قطع میزان خوراک یک نوجوان و یک شخص مسن یکسان نیست. برای هر نوجوان در حال رشد حدودا یک و نیم پیمانه پلوپز باید در نظر گرفت و برای افراد میانسال و مسن این مقدار می­ تواند حتی به نصف پیمانه نیز کاهش بیابد. پس می­توان گفت یک کیلوگرم برنج برای حدود پنج نوجوان کافی است. جنسیت نیز تاثیرگذار است. زیرا معمولا اشتهای آقایان میزان غذایی که می­خورند خیلی بیشتر از خانم­ ها می­ باشد.

اشتها: اگر می­ خواهید برای یک مهمانی برنج طبخ کنید باید به اشتهای افراد حاضر در مهمانی نیز توجه داشته باشید. چنان چه با افرادی خوش اشتها سر و کار دارید و بشقاب­های خود را لبالب پر می کنند و یا امکان دارد چندین مرتبه برنج خالی کنند وضعیت متفاوت است. برای این افراد نمی توان گفت هر یک کیلو بری هفت نفر است بلکه باید در این حالت نیز هر یک کیلوگرم برنج را برای ۵ نفر قرار دهید.

تجربه: با وجود تمام مطالبی که ذکر شد باز هم نمی­توان به طور دقیق گفت که یک کیلوگرم برنج برای چند نفر کافی است و تجربه در این میان یک عنصر قوی به شمار می­ رود. زیرا هر سرآشپز ماهری بعد از مدتی با توجه به تمامی شرایطی که برای تهیه برنج دارد متوجه می­ شود که برای هر نفر چقدر باید برنج استفاده کند.

هر ۱۰ کیلو برنج برای چند نفر است ؟

هر یک کیلو برنج هندی برای چند نفر کافیست ؟

اگر از برنج هندی استفاده می کنید باید دقت کنید که برنج هندی بیشتر قد می کشد و پس از پخت حجم آن افزایش می یابد، از این رو یک کیلوگرم برنج هندی برای حداقل ۱۰ نفر کافی است.

جدول میزان مصرف برنج برای هر نفر :

ترتیب
نام مادهٔ غذایی
مقدار
توضیح
۱
برنج برای 1 نفر
یک پیمانه
وزن برنج در هر پیمانهٔ ۲۰۰ میلی لیتری، ۱۶۰ گرم است.
۲
برنج برای 4 نفر
600 تا 800 گرم
وزن برنج در هر پیمانهٔ ۲۰۰ میلی لیتری، ۱۶۰ گرم است.
۳
برنج برای 6 نفر
900 تا 1100 گرم
وزن برنج در هر پیمانهٔ ۲۰۰ میلی لیتری، ۱۶۰ گرم است.
۴
برنج برای 10 نفر
1600 تا 1800 گرم
وزن برنج در هر پیمانهٔ ۲۰۰ میلی لیتری، ۱۶۰ گرم است.
۵
برنج برای 50 نفر
هشت تا ده کیلو
وزن برنج در هر پیمانهٔ ۲۰۰ میلی لیتری، ۱۶۰ گرم است.

 




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها