طرز تهیه برنج برای ۲۰ نفر

15/فروردین/1401 آشپزی - وبلاگ
بدون دیدگاه

طرز تهیه برنج برای 20 نفر : اکثر افراد نمی‌دانند واقعا چقدر یا چند پیمانه برنج برای تعداد مشخصی از مهمان‌ها کافی است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم مقاله‌ای بنویسیم و یک بار برای همیشه بگوییم هر کیلو برنج برای چند نفر کافی است. احتمالا هیچ‌چیز بدتر از این نیست که در یک مهمانی بزرگ یا حتی دورهمی‌های خانوادگی برنج کم بیاید و با عذرخواهی و درست کردن یک غذای سریع‌السیر و جایگزین بخواهید اشتباهتان را جبران کنید. از طرفی این که برنج آنقدر زیاد باشد که بعد از مهمانی تا چند روز آن را گرم کنید و بخورید، هم اسراف است و هم برای سلامتی خوب نیست. پس باید بدانید چقدر برنج بپزید تا همه چیز مطابق میلتان پیش برود و مهمانی به بهترین شکل برگزار شود. پس مقدار برنج بر هر نفر همان چیزی است که باید به طور دقیق بدانید.

روش مصرف هر کیلوگرم برنج

اگر بخواهیم صادق باشیم، فرمول خاصی وجود ندارد که بگوییم یک کیلو برنج برای چند نفر کافی است و مقدار برنج برای هر نفر دقیقا چقدر است. چون افراد با توجه به اشتهایی که دارند ممکن است مقدار برنج مصرفی‌شان با دیگران فرق داشته باشد. یکی کم‌غذا باشد، یکی بیشتر از یک پیمانه برنج بخورد و شاید کسی اصلا برنج نخورد!

اما برای اینکه یه قانون کلی وضع کنیم و با توجه به آن پیش برویم، باید کمی با اعداد و ارقام سر و کله بزنیم. هر پیمانه پلوپز که همه یکی از آن را در خانه دارید، حدود ۱۵۰ گرم برنج را در خودش جای می‌دهد. با این حساب می‌توانیم بگوییم هر کیلوگرم برنج یعنی هفت تا هشت پیمانه برنج. اغلب مقدار برنج برای هر نفر یک پیمانه سرخالی پلوپز است.

پس با یک حساب سرانگشتی می‌توان نتیجه‌گیری کرد که هر کیلوگرم برنج برای هفت تا هشت نفر مناسب است. اما همان‌طور که قبلا گفتیم این یک روش کلی بین ما ایرانی‌هاست و در نهایت این شما هستید که با توجه به شرایط و تعداد مهمان‌ها باید مقدار مناسب برنج را تخمین بزنید.

با یک مثال بهتر توضیح می‌دهیم. گفتیم که هر کیلو برنج ایرانی برای هفت تا هشت نفر کافی است. اگر مقدار نهایی را هشت نفر در نظر بگیریم، پس اگر ۲۰ نفر مهمان داشته باشید، مقدار برنج برای ۲۰ نفر، ۲.۵ تا ۳ کیلوگرم است.

مقدار مصرف برنج‌های مختلف

در حال حاضر در کشور ما دو نوع برنج بیشتر از بقیه مصرف می‌شود. برنج ایرانی که بهترین نوع برنج است و برنج هندی یا پاکستانی که باب میل عده‌ای دیگر است. احتمالا تجربه پخت یا استفاده از برنج هندی را داشته‌اید. این برنج قد می‌کشد و بعد از دم کشیدن حجم بیشتری پیدا می‌کند. به همین دلیل باید هنگام اندازه‌گیری برنج هندی به این مسئله توجه کنید.

با این حساب می‌توانیم بگوییم هر کیلو برنج هندی برای ۱۰ تا ۱۲ نفر کافی است.

اما برنج ایرانی به دلیل نژاد و نوع طبخی که دارد، متفاوت از برنج هندی است. نیازی به گفتن نیست که برنج ایرانی بسیار با کیفیت‌تر و بهتر از برنج هندی یا پاکستانی است و عطر و طعم بسیار بهتری دارد. اما این برنج به اندازه برنج هندی قد نمی‌کشد و افزایش حجم ندارد. پس همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، هر کیلوگرم برنج ایرانی برای هفت تا هشت نفر مناسب است.

طرز تهیه برنج برای ۲۰ نفر

دو مدل پرطرفدار از بهترین برنج ایرانی

ممکن است در این میان سوال بپرسید کدام برنج ایرانی بهتر است؟ در میان برنج های مختلف، اسم دو نوع برنج بیشتر به گوش می خورد؛ برنج هاشمی اعلاء و برنج طارم هاشمی . این دو مدل از نظر عطر و طعم بسیار لذیذ و پرطرفدار هستند و در میان خانواده های ایرانی جایگاه ویژه ای دارند. اگر شما هم دوست داردی خرید برنج هاشمی اعلاء را تجربه کنید با مراجعه به صفحه محصول این برنج را در اندازه دلخواه به راحتی می توانید انتخاب کنید. همچنین قیمت برنج نیز کاملا مشخص است. در قسمت خرید برنج طارم هاشمی هم قیمت و هم ویژگی آن بیان شده است تا شما با اطلاعات کامل اقدام به خرید کنید. همچنین می توانید نسبت به خرید عمده برنج نیز اقدام کنید.

برنج ساده یا چلوکباب یا پلو مخلوط

یکی دیگر از نکاتی که برای مقدار برنج برای هر نفر باید در نظر بگیرید، نوع غذایی است که قرار است بپزید. اگر برنج ساده می‌پزید، فرمول بالا درست است. اما اگر قرار است برنج را به صورت مخلوط (لوبیا پلو، باقالی پلو) با مواد دیگری طبخ کنید یا برنج را با خورشت یا با غذای دیگری مثل کباب سرو کنید، باید مقدار برنج برای هر نفر را کمتر در نظر بگیرید. مثلا اگر قرار است لوبیا پلو درست کنید، هر کیلو برنج برای ۱۰ تا ۱۲ نفر کافی است.

رژیم غذایی، سن و جنسیت هنگام مصرف برنج

همان‌طور که واضح است، آسیایی‌ها خیلی بیشتر از اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها برنج می‌خورند. در ایران برای هر نفر ۱۵۰ گرم برنج، اما در اروپا برای هر نفر ۵۰ تا ۶۰ گرم برنج پخته می‌شود. ضمن اینکه در کشورهای غیرآسیایی برنج غذای هرروزه افراد نیست. علاوه بر محل جغرافیایی و عادات غذایی، سن و جنسیت هم در تخمین مقدار برنج برای هر نفر تأثیرگذار است. یک کودک یا یک نوجوان به اندازه یک فرد جوان یا میانسال غذا نمی‌خورد. خوراک یک فرد مسن هم به اندازه یک فرد نوجوان نیست.

کودکان و نوجوانان به دلیل شرایط فیزیکی و رشدی که دارند معمولا بیشتر غذا می‌خورند. اما با بالا رفتن سن، باید به سلامتی و تناسب اندام اهمیت بیشتری داد و مقدار برنج و کربوهیدارت را کم‌تر کرد. برای یک نوجوان معمولا یک و نیم پیمانه برنج در نظر بگیرید و برای افراد میانسال و مسن یک تا نیم پیمانه! جنسیت هم نکته مهم دیگری است که هنگام محاسبه برنج برای هر نفر یا تخمین اینکه هر کیلو برنج برای چند نفر مناسب است، باید در نظر گرفته شود. آقایان در مقایسه با خانم‌ها بیشتر غذا می‌خورند و هنگام طبخ برنج باید به این نکته دقت کنید.

طرز تهیه برنج برای ۲۰ نفر

هر کیسه برنج برای چند نفر است؟

یکی از سوالات رایج این است که هر کیسه برنج برای چند نفرکافی است؟ کیسه های برنج در بازار در وزن های مختلف مانند 1، 2، 3، 4، 5 و ۱۰ کیلو ارائه می شود که شما می‌توانید با توجه به نیاز و تعداد مهمان هایتان کیسه مورد نظر را خریداری کنید. مثلا یک کیسه 2 کیلویی برای مهمانی 14 الی 16 نفره کافی است.

هر 10 کیلو برنج ایرانی برای چند نفر است؟

یا به عبارت دیگر، یک کیسه برنج ۱۰ کیلویی برای چند نفر است؟همانطور که متوجه شدید برنج های ایرانی نسبت به  برنج های خارجی با کیفیت تر است. اما در کشیدن قد و افزایش حجم ممکن است نسبت به برندهای خارجی متفاوت عمل کند. از آنجایی که هر ۱۰ کیلو برنج برای ۷ الی ۸ نفر کافی است هر 10 کیلو برنج ایرانی را می توان برای ۷۰ نفر تهیه نمود.

برای ۶۰ نفر چند کیلو برنج لازم است؟

اگر تعداد مهمان هایتان حدود ۶۰ نفر است و نسبت به کم آمدن غذا و برنج دلهره دارید اصلاً نگران نباشید؛ در صورتی که از برنج ایرانی استفاده می کنید حدود ۱۰ الی ۱۲ کیلو برنج نیاز دارید. بعد از تهیه این مقدار با پیمانه کردن خیالتان بابت کم آمدن برنج راحت خواهد شد.

برای ۱۵ نفر چند پیمانه برنج لازم است؟

برای ۱۵ نفر مهمان باید از یک پیمانه ۱۵۰ گرمی کمک بگیرید و ۱۵ پیمانه از برنج خود را بردارید و شروع به آماده کردن غذا کنید. اگر در میان ۱۵ نفر افراد کم سن هم قرار دارد می توانید به تعداد آنها از پیمانه سر خالی استفاده کنید تا از اسراف بیش از حد برنج جلوگیری شود. مقدار برنج مورد نیاز برای 15 نفر حدود 2 کیلو برنج است.

طرز تهیه برنج برای ۲۰ نفر

سه کیلو برنج برای چند نفر است؟

هر سه کیلو برنج حدود ۲۱ پیمانه است. پس این مقدار برای یک مهمانی ۲۰ نفره بسیار مناسب است. اگر از برنج هندی استفاده می‌کنید می‌توانید از تعداد پیمانه های خود کم کنید یا پیمانه را سرخالی در نظر بگیرید.  در این قسمت کسانی که سوالشان این است که برای ۲۰ نفر چند کیلو برنج لازم است هم  به جواب می رسند.

نتیجه

در انتهای مقاله جمع‌بندی می‌کنیم. با توجه به مطالب بالا، دانستید هر کیلو برنج برای ۷ تا ۸ نفر مناسب است. موارد مختلفی مثل موقعیت جغرافیایی، سن، جنسیت، عادات غذایی و اشتها می‌تواند روی این تعداد تأثیرگذار باشد. اما در کل باید بگوییم یک کیلو برنج پخته شده برای سیر کردن چهار تا هشت نفر کافی است و اگر برنج را به صورت ساده با کباب یا خورشت سرو می‌کنید و یا اگر آن را به صورت پلو مخلوط طبخ می‌کنید، حواستان به تعداد پیمانه‌های برنج باشد.

سوالات رایج
 
برای 200 نفر چند کیلو برنج لازم است؟
طبق آمار بدست آمده برای 100 نفر حدود 15 کیلو برنج نیاز است. پس برای 200 نفر، این تعداد ضربدر 2 می شود. یعنی 30 کیلو.
برای 40 نفر چند کیلو برنج لازم است؟
یک کیلو برنج برای حدود 8 نفر کافی است. پس برای 40 نفر حدود 5 کیلو برنج نیاز است.
برای 30 نفر چند کیلو برنج لازم است؟
برای 60 نفر حدود 12 کیلو برنج نیاز است. پس برای سی نفر 12 کیلو نصف می شود. یعنی حدود 6 کیلو
هر ۱۰ کیلو برنج هندی برای چند نفر است؟  
هر یک کیلو برنج هندی را می توان برای تعداد بیشتری مهمان در نظر گرفت که با توجه به آمار بدست آماده هر ۱۰ کیلو برنج هندی برای حدود ۱۰۰ نفر کفایت می کند.  
5 کیلو برنج برای چند نفر کافی است ؟  
با پنج کیلو برنج به راحتی می تواند برای ۳۵ الی ۴۰ نفر غذا درست کنید. قبل از آن حتما به نوع برنج توجه ویژه داشته باشید.  
پیمانه برنج برای یک نفر؛  برنج برای هر نفر چند گرم است؟  
پیمانه برنج برای هر نفر حدود۱۶۰ الی ۲۰۰ در نظر گرفته می شود. البته عوامل مختلفی روی مقدار گرم برای هر نفر تاثیرگذار است؛ مانند سن افراد، میزان اشتها و نوع غذا. همچنین نوع برنج روی پیمانه کردن برای پختن غذا اثر می گذارد.  
10 کیلو برنج برای چند نفر    
با توجه به این که هر یک کیلوگرم حدود ۷ الی ۸ پیمانه برنج د و هر پیمانه برای یک نفر اختصاص داده می شود می توان گفت هر ۱۰ کیلو برنج دارای ۷۰ الی ۸۰ پیمانه برنج است. پس این مقدار برای حدود مهمان‌های بین 70 نفر کفایت میکند.  

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها