بنر  1

جلوگیری از شفته شدن برنج

7/خرداد/1401 وبلاگ
بدون دیدگاه

جلوگیری از شفته شدن برنج : برنج شفته به برنجی گفته می‌شود که در اثر جوشیدن زیاد و یا آب بیش از حد حالت چسبنده پیدا کرده و بافت دانه دانه و مجزای خود را از دست داده است. معمولاً عوامل مختلفی موجب شفته شدن برنج می‌شود، اما شما می‌توانید با کمک گرفتن از فوت و فن پخت برنج کته و آبکش یک برنج دانه دانه با ظاهری مجلسی را بپزید. معمولاً استفاده از روش اشتباه در پخت برنج، به کار بردن آب زیاد، و همچنین تازه کشت بودن برنج موجب می‌شود تا برنج خیلی زود شفته و نرم شود. بهترین روش جلوگیری از شفته شدن برنج کته و برنج آبکش چیست؟ اگر به دنبال روش‌هایی کاربردی برای پخت یک برنج دانه دانه و مجلسی هستید، در ادامه می‌توانید با چند روش جلوگیری از شفته شدن برنج آشنا شوید

جلوگیری از شفته شدن برنج

1. برای جلوگیری از شفته شدن برنج ، آن را در آب نمک خیس کنید

اولین و مهم‌ترین روش برای جلوگیری از شفته شدن برنج و درست کردن یک برنج دانه دانه و خوشمزه این است که برنج را حداقل یک الی دو ساعت در آب نمک خیس دهید. برای این کار باید برنج را بشورید. سپس برنج را داخل یک ظرف بزرگ آب بریزید و کمی نمک به آن اضافه کنید. معمولاً برای برنج آبکش به ازای هر پیمانه برنج یک قاشق غذاخوری نمک اضافه می‌شود. برای برنج کته نیز هر دو پیمانه برنج به یک قاشق نمک نیاز دارد.

2. برای خمیر نشدن برنج از قابلمه مناسبی استفاده کنید

موضوع مهمی که باید در مورد پخت برنج بدانید این است که حتماً آن را در قابلمه مناسبی بپزید. اگر قابلمه برنج شما کوچک باشد، برنج فضای کافی برای باز شدن نخواهد داشت و این موضوع موجب شفته شدن برنج می‌شود. برای جلوگیری از چسبیدن و خمیر شدن برنج حتماً ظرف خود را طوری انتخاب کنید که ۲ برابر حجم برنج خام شما باشد.

3. برای جلوگیری از شفته شدن برنج، آن را در زمان مناسبی آبکش کنید

آبکش کردن برنج در زمان مناسب موضوع دیگری است که برای جلوگیری از شفته شدن برنج اهمیت زیادی دارد. زمانی که برنج را دیر آبکش کنید و زیاد از حد نرم شود، برنج شما احتمالاً شفته و چسبناک خواهد شد. برای آبکش کردن سعی کنید زمانی برنج را آبکش کنید که نه خیلی سفت است و نه خیلی نرم و فقط کمی بافت آن از حالت خیلی خشک خارج شده و تا حدودی قد کشیده است.

یک ترفند طلایی اینکه بدانید چه زمانی باید برنج را آبکش کنید این است که روی دانه برنج دو ترک خورده باشید. سپس برنج را آبکش کنید و آن را روی شعله ملایم قرار دهید تا دم بکشد

4. برای پخت بهتر و خمیر نشدن برنج، کمی روغن به برنج اضافه کنید

در زمان جوشیدن برنج بهتر است ۲ قاشق روغن به آن اضافه کنید تا بهتر بپزد. قرار دادن یک استکان آب سرد داخل قابلمه برنج در زمان پخت برنج موجب می‌شود برنج خوب قد بکشد.

5. برای جلوگیری از شفته شدن برنج آن را با آب سرد نشویید

یکی از اشتباهاتی که خیلی از خانم‌ها انجام می‌دهند، شستن برنج با آب سرد بعد از آبکش کردن آن است. این کار موجب می‌شود برنج شما به اصطلاح شوک شود و دیگر قد نکشد. برای شستن برنج آبکش شده بهتر است از آبی استفاده کنید که خیلی یخ و سرد نیست.

6. برای جلوگیری از چسبیدن برنج آن را زیاد هم نزنید

هم زدن بیش از حد برنج در زمان پخت موجب می‌شود دانه‌های برنج خرد شوند و حالت خمیری و شفته پیدا کنند. برای هم زدن برنج می‌توانید با پشت قاشق به آرامی این کار را انجام دهید.

7. برای خمیر و شفته نشدن برنج از روغن استفاده کنید

اضافه کردن روغن به برنج موجب می‌شود تا دانه‌های برنج از هم جدا شوند و به هم نچسبند. هر چقدر برنج شما روغن کمتری داشته باشد، احتمالاً شفته‌تر به نظر خواهد رسید. از طرف دیگر روغن ظاهر برنج شما را زیباتر می‌کند و طعم بهتری به آن می‌بخشد.

8. برای جلوگیری از شفته شدن برنج بیش از حد به آن آب اضافه نکنید

خیلی از افراد بعد از دم کردن برنج و زمانی که برنج را آبکش کردند، چند بار به آن آب اضافه می‌کنند تا بخار کند. اضافه کردن آب بیشتر از حد نیاز می‌تواند موجب شفته شدن برنج قالبی و کته شود. سعی کنید در زمان دم کشیدن برنج درب آن را کمتر باز کنید تا بخار آن از بین نرود. در صورت نیاز نیز می‌توانید یک بار کمی آب به آن اضافه کنید تا برنج به خوبی بپزد

جلوگیری از شفته شدن برنج

نحوه نجات دادن برنج شفته

اگر برنج شما در حال جوشیدن، بیش از حد جوش خورده و بافت آن باز شده و شل به نظر می‌رسد، می‌توانید ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری آبلیمو به آن اضافه کنید. این کار از شفته شدن برنج جلوگیری می‌کند.

در صورتی که آب برنج زیاد است و احساس می‌کنید برنج شما در حال شل شدن است، بهتر است چند دقیقه درب قابلمه را باز بگذارید تا آب اضافی بخار شود. بعد از این که آب برنج به حد نرمال رسید می‌توانید درب قابلمه را روی آن قرار دهید و اجازه دهید با شعله ملایم دم بکشد

اگر برنج آب زیادی دارد و کمی شل به نظر می‌رسد، برای جلوگیری از چسبیدن برنج کمی شعله گاز را زیاد کنید تا آب اضافی بخار شود. سپس می‌توانید شعله را کم کنید و اجازه دهید برنج دم بکشد.

اگر برنج شما کمی نرم شده به هیچ عنوان روی آن دم کنی قرار ندهید. دم کنی موجب می‌شود تا بخار بیشتری داخل قابلمه ایجاد شود و این موضوع سبب شفته شدن برنج می‌شود.

در صورتی که برنج شما مقداری شفته شده است، پیشنهاد می‌شود آن را به صورت برنج قالبی سرو کنید تا ظاهر بهتری پیدا کند.

برای جلوگیری از شفته شدن برنج از روش گذاشتن نان روی برنج استفاده کنید. برای این کار می‌توانید در زمان دم کشیدن برنج یک یا دو تکه نان خشک، سنگک یا بربری روی برنج قرار دهید و در صورت نیاز بعد از چند دقیقه نان را عوض کنید. سپس کمی برنج را زیر و رو کنید و اجازه دهید به خوبی دم بکشد. در این روش نان آب اضافی برنج را به خودش جذب می‌کند.

با برنج شفته چه غذایی درست کنیم؟

اولین و بهترین کاری که می‌توانید با برنج شفته انجام دهید، استفاده از آن به عنوان ته دیگ برنج در یک قابلمه برنج دیگر است.

با برنج شفته ته چین مرغ یا ته چین گوشت درست کنید. برای این کار می‌توانید برنج شفته را با کمی زعفران، ماست و روغن ترکیب کنید و آن را ته قابلمه قرار دهید.

شما می‌توانید از برنج شفته برای تهیه سوپ، آَش، شیر برنج، کوکو، کوفته برنجی و شله زرد استفاده کنید.

چکار کنیم برنج شفته نشود؟

در این مقاله سعی کردیم تا شما را تا حدودی با فوت و فن پخت برنج کته و آبکش آشنا کنیم. توجه داشته باشید که در پخت برنج معمولاً رعایت همین نکات ساده می‌تواند مؤثر باشد و موجب جلوگیری از شفته شدن برنج شود. بهترین روش جلوگیری از شفته شدن برنج این است که مقدار آب مناسبی برای پخت برنج استفاده کنید و از جوشاندن بیش از حد برنج در زمان جوشیدن اجتناب کنید.

سوالات متداول

برای جلوگیری از شفته شدن برنج چه زمانی برای آبکش کردن مناسب است؟

برای آبکش کردن سعی کنید زمانی برنج را آبکش کنید که نه خیلی سفت است و نه خیلی نرم و فقط کمی بافت آن از حالت خیلی خشک خارج شده و تا حدودی قد کشیده است. افتادن دو ترک روی دانه برنج نشانه خوبی است.

چرا نباید در زمان پخت برنج را زیاد هم بزنیم؟

هم زدن بیش از حد برنج در زمان پخت موجب می‌شود دانه‌های برنج خرد شوند و حالت خمیری پیدا کنند. برای هم زدن برنج می‌توانید با پشت قاشق به آرامی این کار را انجام دهید

جلوگیری از شفته شدن برنج ، روش جلوگیری از شفته شدن برنج ایرانی ، برای جلوگیری از شفته شدن برنج چه کنیم ، برای جلوگیری از شفته شدن برنج چه باید کرد ، راه های جلوگیری از شفته شدن برنج ، جلوگیری از شفته شدن برنج کته ، جلوگیری از شفته شدن برنج پخته ، جلوگیری از شفته شدن برنج پاکستانی ، جلوگیری از شفته شدن برنج پلو ، جلوگیری از شفته شدن برنج پلوپز ، جلوگیری از شفته شدن برنج تایلندی ، جلوگیری از شفته شدن برنج توسط مرغ ، جلوگیری از شفته شدن برنج ته دیگ ، جلوگیری از شفته شدن برنج ته چین ، جلوگیری از شفته شدن برنج ترفند ، جلوگیری از شفته شدن برنج جی تی سی ، چگونه از شفته شدن برنج جلوگیری کنیم ، راه حل جلوگیری از شفته شدن برنج ، جلوگیری از شفته شدن برنج خام ، جلوگیری از شفته شدن برنج خشک ، جلوگیری از شفته شدن برنج خانگی ، جلوگیری از شفته شدن برنج در فریزر ، جلوگیری از شفته شدن برنج در فر ، جلوگیری از شفته شدن برنج در زودپز ، جلوگیری از شفته شدن برنج در پلوپز ، راههای جلوگیری از شفته شدن برنج ، جلوگیری از شفته شدن برنج زیاد ، جلوگیری از شفته شدن برنج زعفرانی ، جلوگیری از شفته شدن برنج زرد ، جلوگیری از شفته شدن برنج زودپز ، جلوگیری از شفته شدن برنج سفید ، جلوگیری از شفته شدن برنج سیاه ، جلوگیری از شفته شدن برنج سرخ شده ، جلوگیری از شفته شدن برنج شیرودی ، جلوگیری از شفته شدن برنج طبیعت ، جلوگیری از شفته شدن برنج طارم ، جلوگیری از شفته شدن برنج طبیعی ، جلوگیری از شفته شدن برنج عنبر بو ، جلوگیری از شفته شدن برنج عطری ، جلوگیری از شفته شدن برنج فجر ، جلوگیری از شفته شدن برنج فریز شده ، جلوگیری از شفته شدن برنج فرنگی ، جلوگیری از شفته شدن برنج قهوه ای ، جلوگیری از شفته شدن برنج قیمه ، جلوگیری از شفته شدن برنج گلستان ، جلوگیری از شفته شدن برنج گوجه ، جلوگیری از شفته شدن برنج گندم ، جلوگیری از شفته شدن برنج لنجان ، جلوگیری از شفته شدن برنج لوبیا پلو ، جلوگیری از شفته شدن برنج محلی ، جلوگیری از شفته شدن برنج موقع پخت ، جلوگیری از شفته شدن برنج نی نی سایت ، جلوگیری از شفته شدن برنج نذری ، جلوگیری از شفته شدن برنج نیم دانه .
 

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها