بنر  1

ماندگاری برنج چند سال است ؟

10/اردیبهشت/1401 وبلاگ
بدون دیدگاه

ماندگاری برنج چند سال است ؟ آیا برنج تاریخ انقضاء دارد؟  اولین و اساسی ترین سوال این است که آیا برنج تاریخ انقضاء دارد؟ یعنی اینکه بعد از مدت زمان معینی نمی توان دیگر برنج را مصرف نمود یا اینگونه نیست. بسیاری افراد بر این باورند که برنج هیچ تاریخ مصرفی ندارد. آنها تصور می کنند از آنجا که هیچ علامتی مبنی بر فساد در دانه های برنج دیده نمی شود پس تا هر زمان که بخواهند می توانند از آن استفاده کنند. اما متاسفانه واقعیت چیز دیگری است. در واقع تاریخ انقضاء برنج نیز مانند هر ماده غذایی دیگر مشخص و معلوم است. اگر چنین نبود که بر روی کیسه های برنج تاریخ انقضاء درج نمی شد. بیشتر مردم فکر می کنند تاریخ درج شده بر روی برنج صرفا یک عدد و برای خالی نبودن عریضه است. اما در واقع برنج نیز تاریخ انقضا یا بهتر است بگوییم تاریخ بهینه مصرف دارد. اگر معمولا خرید برنج عمده و مقدار زیاد دارید این مطلب را تا انتها بخوانید.

تاریخ بهینه مصرف بدان معناست که برنج طی مدت زمان معینی باید خورده شود. اگر از آن زمان بگذرد شاید مثل بسیاری از خوراکی ها بو نگیرد یا کپک نزند، اما ارزش غذایی قبل را ندارد. حتی این احتمال وجود دارد که دانه های آن سمی شوند. پس بهتر است که تاریخ انقضاء برنج یا همان تاریخ مصرف بهینه را جدی بگیرید. البته این تاریخ در برنج های مختلف متفاوت است. در ادامه این موضوع را دقیق تر بررسی خواهیم نمود

ماندگاری برنج چند سال است ؟

تاریخ انقضاء برنج ایرانی سفید

تاریخ مصرف برنج سفید ارتباط مستقیم با شرایط نگهداری اش دارد. اگر برنج در شرایط استاندارد نگهداری شود مانند دیگر غلات عملا یک تاریخ مصرف بهینه طولانی دارد. این بدان معنی است که شما می توانید برنج های قدیمی را بدون هیچ گونه ترسی میل نمایید. به شرط آنکه از شرایط ذخیره سازی آنها اطمینان داشته باشید.

تاریخ انقضاء برنج سفید در یک حالت می تواند ۳۰ سال و در حالت دیگر ۴ تا ۵ سال باشد. اگر برنج در دمای ۴۰ درجه سانتی گراد و در یک فضای ایزوله نگهداری شود تا ۳۰ سال به هیچ عنوان ارزش غذایی خود را از دست نمی دهد. چه بسا که طعمی بهتر نیز دارد. در این نوع برنج خطر وجود سم نیز وجود ندارد. منظور از ایزوله شرایط خلا و بدون اکسیژن است. یعنی برنج در فضایی بدون اکسیژن و دمای ۴۰ درجه باشد.

شرایط ذکر شده در قسمت قبل قطعا برای محیط های خانگی و حتی انبارهای برنج امکان پذیر نیست. بنابراین تاریخ انقضاء برنج دستخوش تغییرات می شود. اگر برنج سفید در یک محیط خشک، خنک و به دور از نور شدید آفتاب باشد حدود ۵ سال دوام می آورد.

بعد از گذشت زمانی یبشتر از ۵ سال حتی اگر دچار آفت نشده باشد قطعا عطر و طعم اولیه خود را ندارد. البته شاید بتوان یک برنج ۵ ساله را نیز استفاده نمود اما متخصصان صنایع غذایی معتقدند بهتر است برنج مانده پیش از خوردن مورد آزمایش سم شناسی قرار بگیرد. پس می توان گفت بهترین تاریخ انقضاء برنج سفید برای محیط های معمولی عددی بین ۴ تا ۵ سال است.

از آنجا که وقتی ما برنج می خریم معمولا زمان دقیق برداشت آن را نداریم، می توانید همان سال خرید را مبنا تاریخ انقضاء برنج قرار دهید. البته چنان چه برنجی که می خرید خیلی کهنه باشد تا حد زیادی مشخص است. از این رو توصیه می شود در زمان خرید برنج به نو یا کهنه بودن آن نیز توجه کنید. بهترین برنج، برنجی است که حداکثر یک سال از برداشت آن گذشته باشد. البته این را نیز اضافه کنیم که بهترین تاریخ انقضاء برنج بر روی کیسه برنج های کارخانه ای معمولا درج می شود. این تاریخ بهترین زمان مصرف برنج را نشان می دهد و زمان انقضا دقیق آن نیست

ماندگاری برنج چند سال است ؟

تاریخ انقضاء برنج  قهوه ای

امروزه برنج قهوه ای به دلیل خواص بسیاری که دارد مورد توجه قرار گرفته است. برخی برنج قهوه ای را با سفید مخلوط کرده و در وعده های غذایی پخت می کنند. جالب است بدانید که تاریخ انقضاء برنج قهوه ای خیلی زودتر از برنج سفید است. در واقع نهایت عمر این برنج بسته به شرایط نگهداری یکسال است. شاید فکر کنید برنج قهوه ای که سبوس دار و تصفیه نشده است باید بیشتر ماندگار باشد. اما اصلا چنین نیست.

تاریخ مصرف برنج قهوه ای که در دمای محیط نگهداری می شود بین ۶ تا ۸ ماه است. معمولا بعد از این زمان استفاده از آن غیر ممکن است. بر خلاف برنج سفید که خراب شدنش تقریبا هیچ علامتی ندارد (مگر آنکه تمام برنج توسط شپشک پر شده و از بین رفته باشد) برنج قهوه ای فاسد حالت روغنی به خود می گیرد. چنان چه تاریخ انقضاء برنج قهوه ای خیلی گذشته باشد حتی ممکن است بوی نامطبوعی نیز بدهد.

تاریخ انقضاء برنج قهوه ای اگر در یخچال نگهداری شده باشد می تواند بین ۸ تا ۱۲ ماه باشد. به همین جهت چنان چه از این نوع برنج استفاده می کنید و مدت زیادی از خرید آن گذشته حتما چک کنید که دانه ها روغنی نشده باشند. در این مورد حتما به تاریخ انقضاء بر روی بسته بندی نیز دقت داشته باشید.

نتیجه گیری

می توان گفت تاریخ انقضاء برنج، هم وجود دارد و هم ندارد. در واقع برنج سفید مانند بسیاری از خوراکی های دیگر بعد از گذشت مدتی علامت فساد، گندیدگی یا… ندارد، مگر آنکه کلا توسط آفت شپشک نابود شده باشد. اما به هرحال یک زمان بهینه مصرف برای آن وجود دارد. چنان چه در زمان های ذکر شده استفاده نگردد باید مورد بررسی مجدد قرار بگیرد. اما در مورد برنج قهوه ای اینطور نیست. تاریخ انقضاء برنج قهوه ای نهایتا یک سال می باشد

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها